Uppdelning efter behov
Läraren Jolanta Sandgren fick idén om att lösa upp klasserna och införa studiegrupper i samband med att hon undervisade nyanlända barn från Somalia för två år sedan. Då delades barnen in i grupper, en för de som kunde läsa och skriva och en annan för de som inte kunde det. Resultatet blev lyckat.
– Eftersom vi har så många elever på skolan med olika förutsättningar och behov, bestämde vi oss för att dela in alla skolans elever i mindre grupper, berättar Jolanta Sandgren för tidningen Arbetet.
Undervisningsgrupperna är hälften så stora som en vanlig klass och grupptillhörigheten bestäms utifrån stödbehov och språkkunskaper. En positiv effekt är att lärarna får mer tid till att förklara. En negativ effekt är att vissa elever tycker att andra elever får tillgång till de bästa lärarna.
Fler skolor lär följa exemplet
Thomas Stenberg som är rektor på Borgsmo tror att fler skolor kommer att testa studiegrupper istället för klasser.
– Svensk skola bygger fortfarande på hur samhället såg ut för 40 år sedan, med en homogen grupp elever. Alla födda och uppvuxna i Sverige med liknande språkkunskaper, och skolbakgrund. Så ser det inte ut längre, säger han till Arbetet.
publicerad 14 oktober 2015