Kommuner får bakläxa på utveckling av lärare

Lärarnas kunskap är avgörande för elevernas resultat. Men fyra av tio kommuner saknar riktlinjer för kompetensutveckling av lärare, visar en undersökning från Teknikdelegationen.

Teknikdelegationens ordförande Leif Johansson och huvudsekreterare Teresa Jonik skriver i Svenska dagbladet att kommunerna brister i sitt ansvar att kompetensutveckla lärarna.

Bakgrunden är en enkätundersökning till Sveriges skolledare och kommunala skolpolitiker där man undersökt förutsättningarna för hur utveckling av lärarkompetensen sker genom övergripande styrning och ledning av skolan.

Enkäten visar dock på stora brister. Var tredje skola saknar historik kring lärarnas ämneskompetens i matematik, naturvetenskap och teknik. Mer än varannan skola följer inte upp lärarkompetensen i ämnena.

Tolkar begrepp olika

Fyra av tio kommuner saknar riktlinjer för kompetensutveckling av befintliga lärare och endast i fyra av tio skolor har lärare deltagit i kurser inom ramen för Lärarlyftet inom naturvetenskap, matematik och teknik. Dessutom tolkas begreppet lärarbehörighet olika.

Leif Johansson och Terese Jonek skriver bland annat att de välkomnar den nya skollagen som förordar en skärpning av kraven på lärarbehörighet, men att utvecklingen ligger hos kommunerna som måste skärpa sig.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste