Kvalitetschef, förklara dina floskler!

Kvalitet, förbättringsarbete och smarta lösningar. För en kvalitetschef är begreppen kanske tydliga och konkreta men för gemene man har de slitits ut och använts onyanserat tills de inte blivit något mer än fluffiga floskler och tomma, retoriska prydnader.

Kvalitetschef, förklara dina floskler!
ILLUSTRATION Fredrik Lundell

Att jobba med kvalitet är att jobba i floskelrikets mecka. Här, i kvalitetsvärlden flödar flosklerna ännu mer frekvent än i många andra branscher vilket beror på att en mycket stor andel av de ord och begrepp som används i kvalitetsvärlden helt enkelt är floskler. Kanske inte för kvalitetschefen och andra som jobbar direkt med kvalitetsarbete, men för många andra.

Som kvalitetschef är antagligen hela du en floskelmaskin. Så är det bara. Räkna efter själv hur många gånger du under den senaste veckan i tal eller skrift har hasplat ur dig floskler i stil med ”sätta kunden i fokus”, ”ledningens engagemang” eller ”effektivisera förbättringsarbetet”. För att inte tala om hur många gånger du under det senaste dygnet har använt ordet kvalitet – floskelordet nummer ett. Faktum är att ordet kvalitet är flosklernas floskel. Det återkommer ständigt på floskellistornas tio i topp, år ut och år in.

Fin men fluffig

Men vad är egentligen en floskel? Enligt wiktionary betyder ordet granna och vackra men tomma och innehållslösa ord, fraser, eller uttryck; som på något sätt står i kontrast till (den inte så vackra) verkligheten. Floskler är med andra ord sådant som låter bra men som samtidigt är abstrakt. Floskeln låter fin men är så fluffig att lyssnaren inte får någon tydlig bild av vad det egentligen är som sägs.

När Kvalitetsmagasinets läsare ombads att dela med sig av sina värsta floskler kom det in flera förslag på uttryck som alltför ofta används utan en djupare förståelse eller utan att innehållet har tänkts igenom. Några exempel är ”kunden i centrum”, ”smarta lösningar”, ”vi måste öka kvaliteten”, ”vi måste plocka de lågt hängande frukterna” och ”här finns en klar utvecklingspotential”.

Modeord i alla branscher

För övrigt svämmar hela arbetslivet över av floskler även i andra branscher. Nyligen utsågs ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” som årets floskel i tidningen Vision. På deras lista fanns även ”kraftsamla utifrån en helhetssyn”, ”levande dokument” och ”transparens”.

VARFÖR BEHÖVS FLOSKLER? LÄS MER PÅ NÄSTA SIDA.

 

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.