Lomma årets kvalitetskommun

Av de fem finalisterna blev det Lomma kommun som fick kliva upp på prispallen när utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2007 delades ut på Kvalitetsmässan. Kommunen får utmärkelsen för sitt gedigna och systematiska arbete med att förbättra kommunens kvalitet när det gäller både demokrati och verksamhet.

Ett av de områden som Lomma satsat extra mycket på är dialogen med medborgarna. Förutom Lukas, som är Lomma kommuns allt-i-allo på hemsidan och som medborgarna kan lämna synpunkter och klagomål hos, arbetar kommunen med en medborgarpanel på närmare 100 personer. Kommunens politiker har också engagerats i enkätundersökningar där de personligen ringt upp medborgare och frågat vad man tycker om kommunen och dess verksamhet.

Detta var tredje gången som utmärkelsen delades ut till den kommun som lyckats bäst med att utveckla demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande. Tidigare har Botkyrka och Umeå fått priset, 2003 respektive 2005.

I sin motivering skriver juryn bland annat att: ”Lomma är den vänliga kommunen, där kvalitet är en självklarhet och resultaten ligger i topp. Här trivs människorna och det finns ett medborgerligt engagemang, som genomsyrar hela kommunen.”

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.