– Jag kallar det ‘villkorad flerspråkighet’ – flerspråkighet stöds retoriskt, men i praktiken under villkoret att den främjar integrationsmål och svenska språkutveckling, säger Maria Papakosma, forskare vid Umeå universitet, i ett pressmeddelande.
Mångfalden i svensk förskola är begränsad – tydlig policyförskjutning
Social hållbarhet En ny studie från Umeå universitet visar att tankarna kring mångfald och flerspråkighet i förskolors policydokument är tydligt villkorad. Nationella riktlinjer lägger stort fokus på framtida kompetensförsörjning, vilket gör att stödet för flerspråkiga barn beroende av hur snabbt de lär sig svenska.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Flerspråkighet lyfts ofta fram som något positivt i förskolornas policys, men med dubbla förväntningar. Att barn lär sig ytterligare språk är enbart positivt om svenskan går framåt. Samtidigt har förskolans uppdrag breddats och förskoleaktörer navigerar ständigt i en resursparadox där policy, resurser och praktiska villkor inte alltid går samman. Socioekonomiska faktorer påverkar även utbildningsjämlikheten.


