Sex av tio lärare engagerades i Matematiklyftet, som genomfördes under åren 2013–2016 på uppdrag av Skolverket. Lyftet kom som ett direkt svar på de dåliga resultat som Sverige fick i Pisa-studien 2012.
Genom att fortbilda lärarna skulle elevernas resultat få sig en knuff i rätt riktning.
Nu visar en ny rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, att så också blev fallet. Åren efter lyftet höjdes elevernas mattebetyg med i snitt 0,17 betygspoäng.
Större skillnader mellan grupper nu
Men sett till hur poängen fördelats i förhållande till social bakgrund så blir resultatet inte lika hoppingivande. Den grupp med de svagaste eleverna uppmätte ingen förbättring alls, trots lärarsatsningen. Rapportförfattarna spekulerar nu i att det kanske kan bero på att lärarna uppmanades att involvera eleverna i mer problematiserande diskussioner.
Rent ekonomiskt betalar satsningar av den här typen av sig, menar författarna. För varje satsad krona beräknas samhället få tillbaka 27 kronor tack vare att eleverna längre fram i livet antas få en högre yrkesinkomst.