et räcker inte med att utveckla och förnya lärandet med stöd av it för att nomineras till Guldäpplet. Läraren ska dessutom inspirera såväl elever som andra lärare. Och helst inte bara på egna skolan utan gärna i hela landet.
En uppgift som heter duga.
De tre som nominerats till Guldäpplet 2021 är:
Helen Larsson, speciallärare på Rosenlundsskolan (grundsärskola) i Jönköping. Hon jobbar i årskurserna F–6 och är it-pedagog, som jobbar digilogt, alltså såväl digitalt som analogt. Helen ger eleverna verktyg så att alla ska kunna nå målen utifrån sina egna förutsättningar.
Inte nog med det, hon har dessutom startat ”it-terapi”, där kollegorna på skolan kan få stöd. Dessutom är hon aktiv på kommunal nivå.
Karolin Wagner, slöjdlärare på PeterSvenskolan i Landskrona. Med hjälp av digitala hjälpmedel möter hon eleverna där de är och hjälper dem att nå målen genom att de kan visa sina arbetsresultat på olika sätt. Karolin är dessutom en inspiratör för kollegor när det gäller hur man kan arbeta digitalt och ämnesöverskridande.
Ulrica Elisson Grane, lärare och digitaliseringsutvecklare på Ullvi skola i Leksand. Ulrica jobbar med digitalisering inte bara i sin egen skola utan nationellt. I klassrummet är det självklart att undervisningen ska vara tillgänglig för alla. Ulrica skapar eget material och delar med sig av sin kunskap i workshops, föreläsningar och sociala medier.
Priset delas ut 28 oktober.