Centuri är en etablerad aktör på den svenska marknaden för dokumenthantering och kvalitetssäkring. I december i fjol kom ägarna överens med investeraren Monterro som köper in sig i bolaget.
– Vårt bolag har haft ganska många aktieägare trots att vi är relativt små. Tiden går och ingen av ägarna blir yngre. När vi satte en tillväxtstrategi insåg vi att vi behövde få in kompetens som hade gjort den här resan förut, berättar Jonas Ljungwald.
Efter en del regulatoriska moment blev affären helt klar i förra veckan. I ett första skede köper Monterro ut många av de passiva ägarna ur bolaget – och Centuri hamnar nu i samma gäng som deras drygt 20 andra mjukvarubolag som har tillväxt som mål.
Vad betyder den här investeringen för Centuri?
– Det viktigaste är inte kapitalet utan nätverket och erfarenheten vi får tillgång till. Vi blir en del av en grupp med idag 21 andra Saas-bolag inom B2B. Det innebär att vi kan utbyta erfarenheter med andra vd:ar, CFO:er och experter som har gjort liknande resor förut. Att få tillgång till det nätverket och den kunskapen är värdefullt, säger han.
Han nämner att det finns beredskap för ytterligare investeringar från Monterro men att det under våren kommer att tas fram en plan med fokus på tillväxt och satsningar utanför Sveriges gränser.
I er pressrelease skriver ni att ni siktar på den nordiska marknaden. Hur ser expansionen ut?
– Vi har redan installationer i Norden. Störst är vi i Danmark med kunder som Arla, men vi har också en del i Norge och Finland. Hittills har vi växt genom att följa svenska kunder utomlands, men nu vill vi etablera oss tydligare på den nordiska marknaden och exakt hur vi ska göra det ska vi planera för under våren.
Han fortsätter:
– Vi kan förbereda oss med marknadsföring och digitala säljaktiviteter, men när vi väl ska ta steget behöver vi ha personal på plats som kan språket och marknaden. Vår erfarenhet är att kunder ofta väljer en inhemsk leverantör om det finns ett bra alternativ. Det är därför en fördel att ha en lokal närvaro för att bygga förtroende.
Hur ser framtiden ut produktmässigt?
– Vi ska fördjupa oss inom det vi redan gör – att vara ett operativt system och inte enbart en strategiprodukt. Vi har ingen ambition att konkurrera med stora aktörer inom strategisk planering. Där har vi istället bra samarbeten med olika aktörer med strategiska plattformar.
Han fortsätter:
– Vårt fokus framöver är att utveckla funktioner som hjälper våra kunder i deras dagliga arbete, som skyddsronder och egenkontroller. Samtidigt kommer vi att lägga till fler funktioner som visualisering, dataanalys och AI -funktioner som våra kunder efterfrågar.