Som chef är du förmodligen väldigt känslig för beteenden som vittnar om ett lågt engagemang. När du ser att medarbetare börjar slarva med arbetsuppgifter, ducka ansvar, korta ner sina arbetstider och missköta kundrelationer blir du upprörd. Med all rätt. Du vet ju dessutom att dåliga beteenden kan smitta av sig och till och med bli normen. Du vill rätta till problemet med dåliga attityder och vanor genom att markera i ord och handling vad som inte är ett accepterat beteenden. Genom tillsägelser och feedback till medarbetaren som uppvisar fel beteenden så skapar du en bättre kultur tänker du.
Men, modern neuroforskning visar att det mest effektiva sättet att bygga en engagerad företagskultur inte är att tillrättavisa dåliga beteenden, utan att förstärka rätt beteenden så de smittar. Istället för att leta efter fel så leta istället aktivt efter vem som gör det rätt. Sannolikheten att fler börjar uppvisa eftersträvansvärda beteenden såsom frivilligt ansvarstagande, egna initiativ, hjälpsamhet och proaktiv problemlösning ökar i takt med att dessa beteenden får positiv uppmärksamhet.