Restaurangpuckar kortar vårdens väntetider

Förbättringsarbete Varför inte använda restaurangpuckar som piper och blinkar när maten är klar inom vården? Det frågade sig en av cheferna på Norrtälje sjukhus. Nu hämtas inte dagens rätt utan patienter med hjälp av puckarna.

Restaurangpuckar kortar vårdens väntetider

När en patient lämnas över till röntgen får vårdavdelningen en numrerad puck. När undersökningen är klar knappar personalen på röntgen in numret som aktiverar pucken. På vårdavdelningen piper och blinkar pucken som en signal om att patienten är klar att hämtas. Tidigare var kontaktvägen besvärligare och mycket tid gick till spillo.

– Då ringde röntgen till receptionen, och ofta var det undersköterskan som arbetade i köket som svarade. Hon var sedan tvungen att kontrollera var på avdelningen patienten var inlagd, och därefter gällde det att ta reda på vilken personal som arbetade där och leta rätt på dem – om de inte var upptagna med andra patienter förstås, säger Clarita Schedin, chef för vårdavdelning 3 på Norrtälje sjukhus och den som kom på idén med att använda restaurangpuckar på ett avdelninsgmöte.

Idag används puckarna på hela sjukhuset och enligt Clarita Schedin sparar de tio minuters väntetid för varje patient och minskar därmed stressen för medarbetarna. För tillfället finns planer på även andra användningsområden.

– Vissa av patienterna på akuten skulle till exempel kunna få en puck, så att de vet när det är deras tur och kan röra sig friare. Även för anhöriga som snabbt behöver kontaktas kan det här vara en bra metod, säger Clarita Schedin.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste