nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Robot kan hjälpa till i skolan

Doktoranden Sofia Serholt har undersökt hur elever interagerar med en så kallad humanoid robot.

Robot som extra resurs i klassrummet? Ja, det fungerar, visar en färsk avhandling från Göteborgs universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Doktoranden Sofia Serholt har undersökt hur mellanstadieelever i en västsvensk grundskola interagerar med en så kallad humanoid robot med människoliknande kropp, huvud och armar i klassrummet.

Hon har bland annat testat hur barnen reagerar på vanliga undervisningsinstruktioner som ges av antingen en robot eller en lärare för att bygga en Legofigur, men även analyserat barnens reaktioner på robotens sätt att prata och röra på sig.

Studien visar att eleverna svarar på frågor som ställs av roboten, och agerar som om roboten är en betydelsefull aktör i klassrummet.

– Resultaten visar att barnen är villiga att lyssna på anvisningarna från roboten, men att de till skillnad från samspelet med läraren inte söker hjälp från den när de inte förstår, säger Sofia Serholt.

Men det finns också många etiska utmaningar, vilket framkommer i intervjuer och enkätundersökningar med lärare och elever.

− Hur säkerställer vi barnens integritet och vad blir konsekvenserna av robotar i klassrummet på sikt? Och vem bär ansvaret för robotar i skolan, inte bara i relation till vad som sker i klassrummet, utan även i händelse av oförutsedda och negativa konsekvenser som kan inträffa? Dessa frågor måste hanteras innan robotar kan ses som en möjlig teknologi i skolan, säger Sofia Serholt.

Sammanlagt genomfördes sex olika studier. Roboten som användes i de första tre studierna var av typen Nao och utvecklad genom EU-projektet Emote.

Avhandlingen hittar du här Child–Robot Interaction in Education.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.