nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Anna Zetterberg är aktuell med boken Stressa Hjärna.
Anna Zetterberg är aktuell med boken Stressa Hjärna.

Så blir stressen din vän

Stress är en fysiologisk kraft som i grunden vill oss väl. Fel hanterad kan den dock spåra ur. Anna Zetterberg upplyser om stress och tipsar om handfasta sätt att tygla stressen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Stressen gjorde livsviktig nytta för oss när vi levde på savannen och skulle hålla oss undan rovgiriga djur. Den känns inte lika konstruktiv en vanlig modern vardag när det är svårt att navigera mellan alla krav.

– Översatt till 2019 handlar inte stress bara om faror och hot, utan om att ta tag i livet. Jobbrelaterad stress bör handla om att du ska utföra det som är din uppgift; att möta patienter, förklara matematiska problem eller servera en restauranggäst. Den stressen arbetar för oss och hjälper oss att lösa problem, säger Anna Zetterberg, prestations- och motivationskonsult.

Det vi oftast menar med stress i dag är dock kopplat till problem runt omkring själva arbetet.

– Att det finns för lite personal, att chefen inte lyssnar eller privata problem som distraherar. Det är viktigt att identifiera dessa icke önskvärda stressorer och målinriktat arbeta för att eliminera dem så att vi kan fokusera på det vi ska.

Ta en time-out med dig själv

Anna Zetterberg konstaterar att svårigheter att sätta gränser är ett modernt problem som utmanar oss. Det gäller till exempel att kunna bestämma sig för när man är klar. Att lämna jobbet med huvudet surrande av tankar på vad som borde ha gjorts gör att det inte går att koppla av.

– Ett handfast råd är att skaffa sig en god vana innan man går hem. Ta en time-out med dig själv kring vad det är som stressar dig. Skriv ned allting för att medvetandegöra och skapa kontroll för dig själv. Du kommer troligen att se att vissa saker faktiskt redan är gjorda och andra inte kommer att kräva så mycket av dig. För resten kan du göra en plan, om möjligt schemalägga vissa saker redan dagen därpå, säger Anna Zetterberg.

På det här sättet frigörs sinnet och det blir lättare att lämna jobbet bakom sig och komma till ro.

– Återhämtningen är helt centralt, en förutsättning för att stressen ska kunna vara en god kraft för oss, även under arbetsdagen. Den gör att vi tål starka stresspåslag och kan pressa oss hårt. I paritet med stressen behöver vi vila, fortsätter, säger Anna Zetterberg.

Läs även: Detta skapar stress på jobbet.

Låt ”biceps” vila

För att återhämtningen ska fungera måste var och en utgå från sig själv. Den som suttit koncentrerad vid datorn behöver kanske gå runt och röra sig och prata med andra. Någon som i stället haft ett arbetspass med intensiva kontakter med andra människor gör snarare bäst i att gå in i ett tyst rum och vara för sig själv en stund.

– Det är som vid styrketräning. Kör du hårt med biceps en stund så måste sedan den muskeln få vila ett tag innan den går bra att använda igen, säger Anna Zetterberg.

Hon har samlat råd om stress i sin nya bok ”Stressa Hjärna” som släpps den 27 september.

Läs även: Jobbstressen ger hälsobesvär

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.