Så får Rosengård en bättre skola

I stadsdelen Rosengård i Malmö är betygen låga trots en engagerad personal. För att ta reda på varför startades en utredning som nu är klar. Resultatet visade att ledningsstrukturen behöver förbättras.

På uppdrag av avdelningschefen för Barn och Ungdom i SDF Rosengård fick Ernst & Young uppgiften att genomföra en utredning om vad som behöver utvecklas för att skolorna i Rosengård ska bli bättre. Det visade sig att det största problemet var att ledningsstrukturen var alldeles för krånglig. Överorganisering i en platt organisation har lett till en otydlighet kring roller och ansvar. Rektorerna och de biträdande rektorernas uppdrag är inte tillräckligt tydliga, uppdragsbeskrivningar och ansvarsområden för respektive chef saknas och nätverksorganiseringen behöver styras upp, enligt rapporten.

Resultat viktigt

Rapporten pekar också på betydelsen av att inte bara ställa upp nya mål för verksamheten, utan att följa hela processen till tydliga resultat. Ledningen behöver jobba mer interaktivt med personalen och komma bort från ett ledningssystem där besluten går från toppen och nedåt, förändringsbesluten har inte varit tillräckligt väl förankrade hos pedagogerna. Det behövs också ett förtydligande av vad förvaltningar och enheter klarar av att uppnå samt en vidare utredning om vilka funktioner, till exempel ekonomi, som kan centraliseras istället för att olika verksamheter löser det på sitt eget sätt. Ett förslag är att avdelningschefens ledningsgrupp görs mindre.

Rapporten visar även att stödet till barn och elever med särskilda behov behöver utvecklas.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.