Växande frustration
– Jag upptäckte att detta var outforskade och viktiga frågor. Andra forskare har fokuserat mer på digitaliseringens möjligheter att skapa nya affärsmodeller och effektivitet. Inom yrken där digitaliseringen tagit fart såg jag också tydliga tecken på växande frustration över att försöka hänga med i de snabbt förändrade arbetsförhållandena, säger Charlotte i ett pressmeddelande.
Inom fordonsindustrin blir man till exempel aldrig klar med en bilmodell längre, eftersom så mycket av utvecklingsarbetet numera handlar om mjukvara och bilarna kan uppdateras med väldigt korta intervall. Det ställer krav på att med kort varsel kunna ställa om till nya arbetsgrupper och att tillägna sig nya arbetssätt.
– Det är stor kontrast mellan att hantera dessa ständigt förändrade arbetsprocesser och hur vi människor är vana att lära oss. När omfattningen och nivån på innovations- och utvecklingsarbetet ökar, finns det inte längre någon ”bästa praxis” eller etablerade lösningar att gå på, fortsätter Charlotte.
Kraven ökar
När teamen hela tiden förändras ökar dessutom kraven på kommunikation medarbetare emellan och mellan medarbetare och företagsledning.
Bakom doktorsavhandlingen döljer sig flera års fältstudier, mängder med intervjuer med chefer och medarbetare på bland annat Nevs i Trollhättan. Även om hon säger själv att hon inte presenterar några färdiga lösningar så har hon tips för både chefer och medarbetare:
- Skapa strategier som stödjer arbetsprestationer och ger medarbetarna möjligheter till lärande. Avsätt tid för reflektion, diskussion och idéutbyte. Den tiden avsätts inte i dag. Att möta förändringar innebär stora utmaningar.
- Tänk om vid rekrytering. Leta efter medarbetare som har en positiv attityd till förändringar.
- Kompetensutveckla. Ha färdiga planer för hur ni ska kunna kompetensutveckla snabbt och kontinuerligt.
publicerad 10 januari 2022