Se medarbetarnas drivkrafter och få fler att trivas

Företagskultur De flesta företag arbetar med generella lösningar för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Det är fel menar Desireé Rova, som tagit fram ett HR verktyg som kartlägger medarbetarnas drivkrafter.

Se medarbetarnas drivkrafter och få fler att trivas

Alla gillar heller inte samhörighet utan vissa har ett behov av att vara unik och självgående. De som då drivs av samhörighet tycker att det är konstigt att några vill stå utanför gemenskapen och här har man genast en källa till konflikt och missförstånd, bara för att man inte är medveten om olikheterna.

Hur kan man integrera den här kunskapen i företagets målsättningar?

– Det blir tydligt hur man ska kommunicera med olika personer för att alla ska förstå och man kan även implementera informationen om personens drivkrafter vid indvidutveckling och medarbetarsamtal. Det kan exempelvis finnas medarbetare som inte riktigt trivs med sina arbetsuppgifter på grund av sina drivkrafter och som kommer mer till sin rätt i andra delar av verksamheten.

Hur fungerar verktyget?

– Man fyller i 54 frågor som fångar upp generella uppfattningar om vad personen tycker är viktigt för att på så sätt identifiera drivkrafterna. Sedan kopplas detta ihop med hur man förhåller sig till olika situationer och varför man agerar som man gör. Verktyget ger också tips på vad man bör tänka på, vad som kan vara en utmaning, vad man blir upprörd över etcetera. Man bli helt enkelt medveten om sina drivkrafter vilket är ett första steg till att skapa en positiv förändring.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste