Staten måste skapa trygghet för individen

Myndigheterna måste lyssna mer på medborgarna och bli bättre på att samarbeta för att öka kvaliteten och effektiviteten. Det anser Lars Stigendal på Statens kvalitets- och kompetensråd, KKR.

Att arbeta med kvalitetsarbete i staten är nödvändigt för att effektivisera verksamheten. Det ansåg bland annat regeringen när de i handlingsprogrammet ” En förvaltning i demokratins tjänst”, då de för snart fyra år sedan lyfte upp kvalitetsarbetet som nödvändigt för att kunna tillhandahålla bra service och fortsätta ha medborgarnas förtroende.

Mer samarbete

Enligt Lars Stigendal på Statens kvalitets- och kompetensråd finns det mycket som kan göras för att förbättra och effektivisera statens arbete.

– Myndigheterna skulle skapa bättre kvalitet för medborgarna om de samverkade mer över myndighetsgränserna, konstaterar han.

Ett sådant exempel är hur sjukskrivna arbetslösa kan behöva kontakta primärvård försäkringskassa och arbetsförmedling under sin sjukdomstid och väg till rehabilitering.

– Det finns många exempel på hur enskilda individer fallit mellan stolar just för att många myndigheter är inblandande i varje enskilt fall, säger Lars Stigendal.

Istället för att myndigheterna har egna mål och styrs var för sig, tycker han att statliga verk borde arbeta mer processorienterat över myndighetsgränserna. Ibland kan man nå långt med samverkan, men det krävs också att myndigheterna får gemensamma mål som utgår ifrån processen och vad den ska åstadkomma. I en rehabiliteringsprocess måste man samverka med individens bästa för ögonen utan att hålla hårt på de egna myndighetsområdena och då behövs även gemensamma mål. Att strukturera upp arbetet utifrån ett processorienterat sätt att tänka skulle bli mycket mer effektivt, menar Lars Stigendal.

Bra förutsättningar

Myndigheternas förutsättningar att samverka med varandra tror han generellt är goda. Att statliga myndigheter inte har några egentliga konkurrenter har inte någon större betydelse för kvalitetsarbetet, snarare gör avsaknaden av konkurrens att man villkorslöst kan byta erfarenheter och lära av varandra.

Kvalitetsarbete handlar också om att lyssna på kunderna, som i statens fall är landets medborgare. Det gäller för myndigheterna att föra dialog med medborgarna och ta reda på vad de vill ha. Regeringen har tidigare drivit ett försöksprojekt där myndigheter utarbetat serviceförklaringar där de talar om vad medborgarna kan förvänta sig av dem. Den typen av kvalitetsarbete tror Lars Stigendal staten skulle må bra av att fördjupa, det innebär att man måste tänka på vem man faktiskt finns där för.

Styrning viktig

För att ett kvalitetsarbete ska fungera är styrningen också mycket viktig, enligt Lars Stigendal. När det gäller förvaltningen handlar det om vilka krav regeringen ställer på den offentliga verksamheten och vilka mål man sätter upp. Idag koncentreras styrningen på ekonomiska variabler. Regeringen följer upp verksamheten utifrån volymer, exempelvis hur många som får vård, eller hur många som är arbetslösa.

– Men man sätter inte tillräckliga mål utifrån om vården är effektiv när det gäller att bota folk, eller att människor ska få arbete genom arbetsmarknadspolitiska åtgärder, säger Lars Stigendal.

Blir bättre

De senaste tre åren har regeringen satt upp högre kvalitetskrav och Lars Stigendal tycker att myndigheternas attityd förändrats, framförallt har många blivit medvetna om processernas betydelse i verksamhetsutvecklingen och förvaltningen har blivit mer lyhörd för medborgarnas behov.

– Många börjar också se att väl genomfört kvalitetsarbete är ett långsiktigt arbete som i förlängningen leder både till ökad kvalitet och till att man sparar pengar, men man har inte mognat när det gäller att se ett sambandet mellan styrning och effektiviteten i verksamheten, konstaterar Lars Stigendal.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.