Sura medarbetare bra för kreativiteten

Medarbetare som är missnöjda och griniga är viktiga för att driva utvecklingen framåt. Det visar en studie som två forskare vid Rice University i Houston genomfört. De har jämfört ledningens skattning av medarbetarnas kreativitet med medarbetarnas egen uppfattning om humöret vi tillfället. De kom fram till att de som var oroliga och missnöjda också presterade bättre. Forskarna tror att negativt humör signalerar att något inte är som det ska, vilket också ökar behovet av att lösa problemet. Med det finns två viktiga förutsättningar för att dåligt humör ska vara kreativitetsskapande; medarbetarna måste känna att de har ett starkt stöd från ledningen och alla får inte vara sura samtidigt. Resultaten från studien är publicerad i Journal of Applied Psychology, uppger tidningen Ny Teknik.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste