Drygt hälften av alla EU-medborgare som har ett arbete jobbar inom tjänstesektorn. 70 procent av EUs BNP genereras på tjänstesidan som också står för tre procent av tillväxten inom EU varje år. Allt detta sammantaget gör att tjänster och handel med tjänster blir allt viktigare.
Problemet är bara att lagar och regler som sätter upp ramarna kring etablering av verksamheter ser olika ut i olika länder, vilket försvårar handeln med tjänster över nationsgränserna.
Nytt område
– Standarder är ett verktyg för att underlätta handel med tjänster. Det är ett sätt att genom frivilliga överenskommelser sätta upp gemensamma spelregler som gör att alla kan konkurrera på lika villkor, förklarar Kerstin Söderberg som är projektledare för tjänstestandardisering på SIS.
Standardiseringsarbetet för tjänster är än så länge ett relativt nytt område. Det är bara inom några få områden som exempelvis posttjänst, fritidsdykning och städning som det finns utarbetade standarder. Inom ytterligare några områden, bland annat begravningar, finansiell rådgivning och facköversättningar, pågår standardiseringsarbete. Tjänstens funktion, avtal mellan säljare och köpare och utövarens kompetens är några områden som en standard kan skapa riktlinjer för.
Snabba på arbetet
Men inom EU-kommissionen tycker man inte att det går tillräckligt snabbt. Det nya tjänstedirektivet som är ute på remiss syftar till att främja den gränsöverskridande handeln med tjänster. Dessutom har CEN, den europeiska standardiseringsorganisationen, fått i uppdrag att snabba på arbetet med tjänstestandarder. CEN kommer nu att gå ut med en förfrågan till medlemsländerna om att undersöka vilka områden där behoven för standardisering är störst. Kerstin Söderberg tror dock att det är viktigt att marknadsföra och sprida kunskaperna om fördelarna med standardisering för att driva på utvecklingen av nya tjänstestandarder.
– Europastandarder har en hög status och de skapar trygghet för både köpare och säljare, eftersom man tydliggör förväntningarna, säger Kerstin Söderberg. Men jag tror inte på någon ketchupeffekt. På samma sätt som standarder för produkter har mognat fram i takt med behoven så kommer också utvecklingen av tjänstestandarder att ta sin tid.