Ett danskt forskningsprojekt har undersökt vilka initiativ som leder till en bättre psykisk arbetsmiljö. Resultaten har de samlat i tio råd som ska leda till större arbetsglädje. Långsamma förändringar, tillit och gemenskap är några av dessa, skriver Chef.
10 tips för bättre arbetsmiljö:
1. Långsamma förändringar är bäst – Inga punktinsatser, var ständigt uppmärksam och prioritera trivsel.
2. Ständig förändring av arbetsmiljön – Arbetsplatsen förändras ständigt, det gör arbetsmiljön också.
3. Lita på varandra – Chefer och medarbetare måste visa ömsesidig tillit och erkänna varandras roller.
4. Låt det finnas en ”oenighetskultur” – Lyssna på kritiker. Att vara oenig och visa respekt leder ofta till utveckling.
5. Erkännande och respekt – visa erkännande för varandras kompetens och respektera varandras personligheter.
6. Ledaren sekreterare åt medarbetarna – Medarbetarna får mer resurser och inflytande om ledningen röjer undan hinder för viktiga arbetsuppgifter.
7. Möten bra, men ramar krävs – Möten och samtal är nödvändigt. Ledarna har ansvar att skapa ramar och leda processen.
8. Undersökningar bra, men handling bättre – Att kartlägga arbetsmiljön är bra och skapar uppmärksamhet, men förslag måste kunna gå till handling.
9. Tid, pengar och energi – Arbetsmiljö är en investering.
10. Känn gemenskap – Gemenskap skapar trivsel. Trivsel skapar en bra arbetsmiljö.