nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Knappt hälfen av privattjänstemännen hinner med sitt jobb på arbetstid.
Knappt hälfen av privattjänstemännen hinner med sitt jobb på arbetstid. Fota Stock Adobe.

Tjänstemän hinner inte med sina arbetsuppgifter

Bara hälften av de privata tjänstemännen i Sverige hinner utföra alla sina arbetsuppgifter och lika få kan tacka nej till extrajobb utan att det får konsekvenser. Kvinnor är särskilt utsatta. Det visar en undersökning från fackförbundet Unionen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kvinnor är mer utsatta än män. Endast fyra av tio kvinnor kan tacka nej extraarbete och lika få har en arbetstid som räcker till.  Det är inte rimligt menar Martin Linder, ordförande för Unionen i ett pressmeddelande.

Unionens förbundsordförande Martin Linder

Martin Linder. Foto Camilla Svensk.

– Att vi inte hinner med våra arbetsuppgifter under ordinarie arbetstid visar på ett glapp mellan krav och resurser. Arbetsbördan är helt enkelt för stor. Det är ohållbart och där vilar ett stort ansvar på arbetsgivarna, betonar han.

Brist på kontroll över den egna arbetssituationen är en känd stressfaktor. Och även där finns det skäl till oro. Bara hälften av de privata tjänstemännen har möjlighet att prioritera och påverka deadlines under perioder av hög arbetsbelastning, enligt undersökningen.

Läs även: Det stressar oss på jobbet.

– Att inte kunna påverka sin arbetsbelastning och prioritera sina arbetsuppgifter är oacceptabelt. Arbetsgivare kan göra mycket för att minska stressen och pressen på jobbet. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, avslutar Martin Linder. 

Totalt svarade 46 procent ja på frågan  ”Min arbetstid räcker för att utföra mina arbetsuppgifter”. Men fördelat på kän svarar 48 procent av männen ja på frågan medan 42 procent av kvinnorna gör det.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2791 privatanställda tjänstemän samlades in under perioden 21 februari-7 mars 2018.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ger bättre arbetsklimat

Prevent har tillsammans med arbetsmarknadens parter tagit fram ett webbverktyg för att undersöka risker för och förhindra sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I verktyget finns bland annat en checklista som på ett enkelt sätt beskriver vad man ska göra och vilka rutiner som ska finnas på plats för att skapa en bra arbetsmiljö.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.