nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Digitaliseringen utmanar detaljhandeln

Digitaliseringen inom detaljhandeln handlar om så mycket mer än e-handel. Även om den fysiska butiken fortfarande är viktigast, så kan butikerna inte längre blunda för utvecklingen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur påverkar digitaliseringen av handeln befintliga affärer och vilka nya affärsmöjligheter växer fram? Det är utgångspunkten i boken Handelns digitalisering från Studentlitteratur.

Med utgångspunkt i den fysiska butiken och exempel från Ikea, Ica och Nudie Jeans, identifierar och analyserar bokens fem författare vad digitaliseringen innebär för detaljhandeln.

– Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Det är i mötet mellan det digitala och det fysiska som nya möjligheter för handel växer fram, säger Anna Jonsson, docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, som tillsammans med Johan Hagberg, docent på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är redaktör för boken.

Enligt författarna har konsumenternas beteende både före, under och efter köpet blivit mer digitaliserat, även om själva köpet genomförs i en fysisk butik. Digitaliseringen påverkar dock inte bara konsumentbeteende och handelns format, utan också varuflöden, transparens och företagets organisation.

– En av de främsta utmaningarna är att förstå vad som bidrar till konkurrenskraft i en digital värld. Och kanske ännu viktigare, vad innebär digitalisering för just mitt företag? Det handlar varken om att helt onyanserat se digitalisering som det enda sättet att möta framtidens handel eller att helt förneka betydelsen av det. Det handlar snarare om att hitta en balans mellan det fysiska och det digitala, säger Johan Hagberg.   

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.