nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kundnöjdhetsundersökning
Kundnöjdhet ger utslag finansiellt – så ta det på allvar, säger Jacob Hallencreutz, vd på EPSI Rating group. FOTO: Shutterstock

Nu är det styrkt: kundnöjdhet ger högre avkastning

Är nöjda kunder också lönsamma? Ja, slår två nya, svenska forskningsrapporter fast. För varje procentenhet högre kundnöjdhet så ökar avkastningen 5 procent, berättar Jacob Hallencreutz, vd på EPSI Rating group, som presenterade resultaten i Almedalen i somras.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Bakom resultaten ligger 4 miljoner kunddatapunkter från EPSI:s kundundersökningar. De har kopplats ihop med finansiell data och sedan kompletterats med intervjuer.

Den första undersökningen, som gjorts på Handelshögskolan i Stockholm visar bland annat att:

  • En enhet högre kundnöjdhet, på en hundragradig skala, ger 5 procent högre avkastning.
  • För banker i Sverige och Norden ger en enhet högre kundnöjdhet 2–4 procents ökning i marknadsvärde/aktievärde.
  • Ökningen i kundnöjdhet påverkar nyckeltalen efter ett år. Förskjutningen beror bland annat på bokslutsperioderna men också på att kundnöjdhet är en långsiktig process. Förskjutningen kan användas i prognossyfte: när det är förändringar i nöjdhet indikerar det att de finansiella nyckeltalen kommer att förändras i samma riktning.
  • Kundnöjdheten har ännu starkare påverkan under lågkonjunktur – de statistiska sambanden är starkare 2008–2009.

Hur får man då en hög kundnöjdhet?

I den andra studien, som har gjorts tillsammans med Chalmers och SIQ, har man fokuserat på vilka faktorer som styr hur kundmätningar de facto används i organisationer. Den visar att de företag som har högre kundnöjdhet jobbar mer medvetet med frågan. De har en strategi för kundarbetet, jobbar aktivt med att mäta, har bra mätsystem, bra uppföljning och genomför åtgärder utifrån resultaten.

– Tvärt om säger de med lågt resultat att de gör kundnöjdhetsundersökningar för att ”Det är intressant att mäta”, för att ”Andra gör det” eller ”Man ska göra det”, berättar Jacob Hallencreutz.

Att ha en kundorienterad kultur hjälper också till att höja kundnöjdheten. Det innebär att ha kundarbetet inbyggt i arbetet och att se kunden som viktig.

– Hos dem som får en hög siffra är frågan på agendan, den är med i blodomloppet. De andra gör det här mer pliktskyldigt.

Pengar i första rummet

Trots att kundnöjdhet länge har ansetts ge bättre lönsamhet visar intervjuerna i undersökningen att många företagsledningar inte tar den här typen av frågor på allvar.

– När kvartalsrapporten kommer lägger man kundmätningarna åt sidan, pengar är det man mäter och det andra blir sekundärt, säger Jacob Hallencreutz.

Han önskar att företagen ser den här forskningen och säger ”Då så, då ska vi jobba strategiskt med kundutveckling”.

– För det här gör företagen mer konkurrenskraftiga och gör att det blir fler affärer.

Länkar till de båda studierna hittar du här.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Guide till hållbara inköp av it

Läsvärt

Ju fler som ställer krav, desto hårdare blir trycket på hållbara produkter. Därför lanserar TCO Develoment nu en guide som ger praktiska råd kring hållbar upphandling av it.

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Läsvärt

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

”Det går att mäta kvalitet i välfärden”

Friskolornas riksförbund är kritiska till Välfärdsutredningens slutbetänkande. Framför allt ställer de sig frågande till att utredaren inte har något förslag på hur kvalitetsutvärderingen av skolan kan utvecklas.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.