nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Skaffa dig en bra chef – idag

När ledarskapet brister ställs högre krav på medarbetarna. Pia Vingestråhle vänder i sin senaste bok på ledarskapet dynamik och reder ut medarbetarens möjlighet att påverka en dålig chef.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Pia Vingestråhle, civilekonom med över 25 års erfarenhet av ledarskap, har tidigare gett ut boken Framtidens ledarskap (Forzum förlag). Förra gången det begav sig gick författaren igenom avgörande aspekter av ett hållbart ledarskapet och gav handfasta tips på hur en chef kan hantera olika knepiga situationer.

Vanligt med uselt ledarskap

Den här gången har Pia Vingestråhle gått in i ledarskapsrummet via en annan dörr – medarbetarens. Bakgrunden till denna uppföljare är det är författarens iakttagelse att oroväckande många människor i dagens arbetsliv inte trivs med sin chef och att denna otrivsel skapar vantrivsel, stress, sjukskrivning och utbrändhet.

Påverka med engagemang

Ledarskap är något som skapas i samspelet mellan chef och medarbetare, framhåller Pia Vingestråhle. Som medarbetare är det lätt att kasa med när chefen pekar med hela handen. Några vanliga reaktioner vid dåligt ledarskap är att blir motsträvig, uppgiven eller passiv. Alla dessa alternativ leder till ännu mer otrivsel. Som medarbetare kan du påverka mer än du tror, är Pia Vingestråhles tes.

Konkreta tips

Boken innehåller konkreta tips och idéer på hur medarbetaren från sin sida kan påverka ledarskapet, genom att bli en aktiv, engagerad och tydlig del av ledarskapsdynamiken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.