Att välja ett nytt ledningssystem kan kännas som en djungel, särskilt om man inte vet vad man ska leta efter. Här är tio punkter som alltid måste analyseras inför valet av ledningssystem – för att säkerställa att det faktiskt skapar värde för verksamheten.
10 avgörande faktorer vid införandet av nytt ledningssystem
Ledningssystem
När en verksamhet ska implementera ett nytt ledningssystem finns några tidlösa faktorer att ta hänsyn till för att säkerställa att det passar organisationens behov och mål. Kvalitetsmagasinet har hela listan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
1. Syfte och mål med ledningssystemet
Vad är syftet med ledningssystemet? (alltså ska det fokusera på kvalitetsledning, miljöledning, arbetsmiljö, informationssäkerhet)
Stöder det organisationens övergripande strategi och mål?
2. Standarder och krav
Behöver systemet uppfylla specifika standarder?
Är det anpassat till lagkrav och branschspecifika regler?
3. Användarvänlighet och tillgänglighet
Är systemet enkelt att använda för anställda på olika nivåer?
Finns det stöd för mobilanvändning och molnlösningar?
4. Integration med befintliga system
Kan ledningssystemet integreras med andra system som affärssystem, HR-system eller dokumenthantering?
Stödjer det automatisering och digitalisering?
5. Flexibilitet och skalbarhet
Kan systemet anpassas efter organisationens storlek och behov?
Är det framtidssäkert och kan växa med företaget?
6. Engagemang från ledning och anställda
Hur väl stöds systemet av ledningen?
Är det lätt att utbilda och involvera medarbetarna i användningen?
7. Funktioner och prestanda
Har systemet de funktioner som krävs för att effektivt hantera processer, avvikelser, risker och förbättringar?
Finns det rapporterings- och analysverktyg?
8. Kostnad
Vilka är de initiala och löpande kostnaderna (licenser, implementation, utbildning)?
Vad är den förväntade avkastningen på investeringen?
9. Säkerhet och efterlevnad
Har systemet tillräckliga säkerhetsfunktioner, såsom dataskydd?
Uppfyller det GDPR och andra relevanta regelverk?
10. Support och vidareutveckling
Finns det bra support och användarstöd?
Är systemleverantören pålitlig och erbjuder uppdateringar och förbättringar?
När dessa punkter har utretts kan du vara säker på att du väljer ett ledningssystem som effektivt stödjer organisationens arbete och skapar långsiktiga fördelar – snarare än merjobb.