Henrik Eriksson är professor i kvalitetsteknik på Chalmers tekniska högskola och driver tillsammans med Åsa Rönnbäck Förbättringsakademin. Under 24 års tid har han forskat kring kvalitets- och verksamhetsutveckling, frånsett en mellanperiod på sex år som kvalitetschef på Västra Götalandsregionen. Han har en tydlig bild av branschens framtid.
3 experter siar om framtidens kvalitetsarbete – ”Finns helt klart en hotbild”
Kvalitetsrollen Det stormar i hela vår omvärld. Förändringarna och förändringstakten påverkar alla branscher inom samtliga sektorer. Hur kan kvalitetsfältet stå pall för de skiften som sker i detta nu? Hur ser hoten och möjligheterna ut? Kvalitetsmagasinet har frågat tre kvalitetsexperter om deras vassaste prognoser.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Hur tror du att kvalitetsområdet kommer att förändras kommande tio år?
– Faktum är att min kollega Anders Fundin på SIQ och jag från Högskolan Väst nyligen genomförde en delpistudie på detta. Vi har sammanfattat slutsatserna i en rapport och sammanfattar resultaten även i forskningsartiklar.
– Flera utmaningar är desamma men kopplingar till AI och övergången till ett mer agilt arbetssätt är kommande utmaningar. Och det finns utmaningar kring kompetens och att etablera en organisationskultur för lärande och förbättring. Här behöver kvalitetsområdet ta steg framåt.
Finns det något inom kvalitetsområdet som vi ser idag som kommer att han blivit daterat?
– Egentligen inte, men vi behöver hitta ett nytt språk och nya metoder ibland så att vi inte fastnar i hur världen såg ut när kvalitetsrörelsen växte fram i det förra seklet.
Finns det någon hotbild som du ser det, kopplat till att säkra framtidens kvalitetsarbete?
– Hotbilden som jag ser det är att fortsätta med kvalitetsnörderiet. Jag tror att vi kan få in kvalitetstänket i organisationer utan att använda ordet kvalitet för allt. Det är bättre att prata om verksamheten och hur den ska utvecklas för dem i organisationen och för dem som man är till för.
Vad tror du är viktigt att vi fokuserar på kommande tio år, kopplat till kvalitet och förbättringsarbete?
– Att vi slutar prata om förändringsledning och börjar att prata om förbättringsledning. Efter en nyligen avslutad forskningsstudie ser vi att det är ledningsmodellen som i många fall sätter stopp för ett medarbetardrivet förbättringsarbete.
– När rädslan att göra fel enligt en juridiklogik är större än att göra rätt för dem som man är till för utifrån en förbättringslogik åstadkommer vi inte den utveckling vi behöver inom organisationer.
Vad tror du kommer att prägla framtidens ledarskap kopplat till kvalitetsområdet?
– Ledarskap har, om jag får möjligheten att provocera lite, blivit omodernt. Att en ledare ska ha ett antal följare som ledaren ska påverka i en viss riktning bygger på en omodern människosyn som kanske fungerade i det förra årtusendet och i den hierarkiska organisationen. I framtiden utvecklar vi i stället organisationer som är anpassad efter människor med stora inslag av autonomi, gemensamt syfte och utveckling.
Social hållbarhet – en självklarhet
Malin Källbacka, managementkonsult och utbildare vid Svenska institutet för standarder, Sis. I sitt arbete med att utbilda framtidens kvalitetschefer får hon löpande nya insikter om hur morgondagens kvalitetsbransch kan komma att se ut.
Hur tror du att kvalitetsområdet kommer att förändras kommande tio år?
– Jag tror att kvalitet fortfarande kommer att definieras av kunden men i ett större och bättre perspektiv. I framtiden kommer vi behöva göra stora förändringar och tänka nytt. Med kunder som på riktigt bryr sig om kvalitet, miljö och social rättvisa kommer vi se andra mätvärden för kvalitet.
Finns det något inom kvalitetsområdet som vi ser idag som kommer att han blivit daterat?
– Processer och mätningar av sådant som inte tar hänsyn till hela verksamheten och den kommunikativa upplevelsen. Vi ser redan idag det som inte skapar värde med exempelvis revisonsprogram som inte är kopplat till nytta, mätningar för mätningarna skull och processkartläggningar som ingen tittar på.
– Allt detta slöseri måste bort så att vi fokuserar på affärs- och verksamhetsnytta samt hållbarhet. Krångliga dokumentsystem utan integrationskapacitet kommer behöva ersättas av smarta lösningar med kapacitet att integrera olika system och synliggöra synergier. Certifieringsrevisoner utan affärsvärde. Organisationer ska ställa höga krav på certifieringsorganen och se revisionsprocessen som affärs- och värdeskapande.
Finns det någon hotbild som du ser det, kopplat till att säkra framtidens kvalitetsarbete?
– Att vi förlorar dyrbar tid genom uppskjutna tidsramar, det är samma hotbild som finns redan idag – Att priset blir avgörande och att man därför ser sig tvingad att prestera lägre kvalitet med sämre hållbarhet.
Vad tror du är viktigt att vi fokuserar på kommande tio år, kopplat till kvalitet och förbättringsarbete?
– Skapa robusta handlingsplaner kopplade till hållbarhetsstrategi med sikte på det längre perspektivet, alltså 10–20 år. Strategin bör sedan verkställas genom att ställa krav på både en långsiktig strategi och policy, i linje med strategin, för det kortare tidsperspektivet.
– Mätmål och granskning av målkonflikter mellan strategi och policy bör göras i organisationens revisoner så att vi kommer bort från green washing och annat fusk. Ställa krav på cirkularitet med ansvar för den cirkulära organisationen och leveransen.
Vad tror du kommer att prägla framtidens ledarskap kopplat till kvalitetsområdet?
– Tydligare ledarroller med ansvar för strategi och mål. Ledaren bör också ta in exitsamtal i det systematiska kvalitetsarbetet för att få värdefull input för utveckling och förbättring av organisationskulturen. Inkludering där människors olikheter ses som en tillgång för organisationen. Detta kräver en omställning för många ledare.
– I framtiden kommer hållbarhetsarbetet vara avgörande vilket kräver nya lösningar, systeminnovation och ett ledarskap som främjar innovativa lösningar. Detta kräver en kultur som gynnar innovationskraft och ett systematiskt innovationsarbete för att hantera nya idéer och lösningar.
AI-lösningen – en given kollega
Mats Deleryd har 25 års erfarenhet av kvalitetsutveckling och har bland annat varit vd för SIQ. Nu är han senior vice president inom affärsutveckling vid Aker Solutions och han lyfter fram ny teknik som såväl en räddare som en potentiell fallgrop.
Hur tror du att kvalitetsområdet kommer att förändras kommande tio år?
– Även om vi har mycket turbulens i omvärlden just nu och miljöfrågorna tycks ha fått sig en törn, så tror jag att på 10 år sikt är de fullt tillbaka i ljuset igen. Med det utvidgas kvalitetsbegreppet till att även innefatta hållbarhet och kvalitetsbegreppet ”Customer Satisfaction” utvecklas till ”Societal Satisfaction”.
– De organisationer och företag som på bästa sätt ser till sina kunder men även tillhandahåller varor och tjänster som löser samhälleliga och miljömässiga utmaningar kommer att vara vinnarna. Ett annat område som påverkar allt och även kvalitetsarbetet är den nya snabba utvecklingen inom AI.
Finns det något inom kvalitetsområdet som vi ser idag som kommer att ha blivit daterat?
– Dagens form av ledningssystem, dokumentbaserade och svårgenomträngliga lever nog på sista versen som tur är. Däremot kommer ledningssystem som fenomen och dess syfte att finnas kvar, men regler och rutiner blir mer integrerade i en organisations IT-arkitektur och data-hantering och tillgänglighet säkerställs i det ögonblick som krävs.
– I den mån man ändå behöver söka efter information så kommer AI-verktyg att förenkla betydligt för att få snabba och korrekta svar på de frågor som ställs och uppkommer.
Finns det någon hotbild som du ser det, kopplat till att säkra framtidens kvalitetsarbete?
– Kvalitetsarbetet har i princip alltid byggt på att hantera data på ett så smart och strukturerat sätt som möjligt för att säkerställa önskat resultat och det kommer även att gälla framåt. Relevanta och tillförlitliga data är även grunden om AI-tekniken överhuvudtaget ska fungera och vara användbar.
– Här finns helt klart en hotbild kring hur vi ska kunna garantera att data vi använder är tillgänglig och korrekt. Detta blir mer och mer utmanande då datasäkerhetsfrågor blir mer i fokus och företag, organisationer och även varor och tjänster kan ”hackas”. Vad som är sant och falskt blir alltmer diffust och definitivt en utmaning för kvalitetsarbetet.
Vad tror du är viktigt att vi fokuserar på kommande tio år, kopplat till kvalitet och förbättringsarbete?
– AI-teknik ger helt nya möjligheter för kvalitetsarbetet, precis som för alla andra områden. Det kommer bland annat omforma vad vi avser med ledningssystem och direktiv, instruktioner och guidelines. Här kan man tänka att det även blir enklare att få input kring hur andra organisationer gör ungefär samma uppgifter i och med att det blir enklare att söka och sammanställa och förenkla stora mängder data.
– Det andra området där AI-teknik kommer att ha en avgörande betydelse är inom processtyrning och beslut, där det är möjligt att samla alla typer av data och information från en given process och analysera om störningar skett för att komma till korrekta beslut om åtgärder och styrning. Områden där all kontroll och styrning omöjliggjorts av ekonomiska hänsyn kan numera och framåt styras på helt andra sätt med stöd av AI-baserad teknik.
Vad tror du kommer att prägla framtidens ledarskap kopplat till kvalitetsområdet?
– Att allt går fortare och fortare och blir alltmer oförutsägbart har vi sagt nu i årtionden då vi har förutspått framtiden. I vissa fall tror jag vi helt enkelt får inse att vi inte kan förutse vad som komma ska, och då blir det allt viktigare att agilt kunna agera och hantera i stort sett vilken situation som än kan tänkas uppkomma.
– När kaos och otydlighet uppstår ger det också möjligheter för organisationer som kan hantera det och se möjligheterna i den uppkomna situationen. Även framåt kommer att gälla att de organisationer som på bästa sätt inger stabilitet, trygghet och tillhandahåller kundnytta, kommer vara de organisationer som står sig bäst i konkurrens och de man söker sig till.