7 tips för att öka medarbetarnas engagemang

Ledarskap Hur ökar man medarbetarnas engagemang och hur ser man till att det behålls? Företaget Dale Carnegie har sammanfattat sju tips för den som vill inspirera, motivera och engagera sina medarbetare.

1. Tillhandahåll verktygen

Se till att dina medarbetare har teknik, hjälpmedel och de kunskaper som krävs för att göra jobbet så effektivt som möjligt.

2. Kommunicera dina förväntningar

Ju tydligare du är med dina förväntningar, desto mer effektiva och produktiva kommer dina medarbetare att bli.

3. Lär känna dina medarbetare

Du behöver inte bli bästis med dem men visa ett genuint intresse.

4. Investera i dina medarbetare

Se till att dina medarbetare vidareutbildas. Kompetens är en färskvara och många gånger en förutsättning för konkurrenskraft.

5. Våga fråga

Fråga dina medarbetare vad du kan göra för att bli en bättre chef och hur du kan underlätta jobbet för dem. Var beredd på ett ärligt svar.

6. Skratta ofta

Kom ihåg att ha roligt på jobbet. Att skratta är ett av de bästa sätten att ta udden av stressen.

7. Belöna dina medarbetare

Om du lär känna dina medarbetare så vet du hur du kan belöna dem på ett sätt som motiverar dem.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.