Hon har utgått från ett flerårigt projekt där 25 elever, i årskurs 5 och 7 vid starten, och 9 lärare har arbetat med att utveckla en ömsesidig syn på bedömning.
Utvärderar undervisningen
Avhandlingen pekar på att bedömning alltså värderar både lärarna och eleverna. För eleven värderas kunskapsutvecklingen och ger möjlighet att fortsätta att utvecklas. För läraren värderas hur väl undervisnings-, lär- och bedömningsaktiviteterna har lett till ökat lärande.
Elevers förståelse av bedömning är en förutsättning för att de ska kunna använda den i sitt lärande.
– Det handlar om en komplex process med potential att bidra till att elever utvecklar förmågor, färdigheter och kunskaper. Elever och lärare behöver utveckla gemensam begreppslig förståelse och kunskaper om styrdokument, processer och förutsättningar, säger Lisbeth Gyllander Torkildsen som anser att bedömning är en gemensam angelägenhet för elever, lärare, skolledare, förvaltningspersonal, politiker, policyförfattare och forskare.
Avhandlingen finns att läsa här.