Bolaget som vill säkra företagskulturen världen över – ”Omtanke ger hög prestanda”

Kultur Hur vet man att medarbetare ibland annat Kenya, Kanada, Sverige, Indien och Nigeria jobbar i samma riktning? På investmentbolaget Trine har ledningen slitit hårt för att skapa en enhetlig företagskultur. Vd:n Sam Manaberi berättar om två typer av mötesformat som bidrar till framgången.

Bolaget som vill säkra företagskulturen världen över – ”Omtanke ger hög prestanda”
Sam Manaberi. Foto: Trine

Trine fungerar som en crowdfunding-tjänst där investerare kan låna ut pengar till förnybara energiprojekt och tjäna pengar på sina investeringar. Bolaget har funnits i snart tio år och skulle inte haft en chans till överlevnad existens utan de digitala verktyg som finns idag, förklarar vd:n Sam Manaberi.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det vi gör hade aldrig fungerat om vi inte hade varit helt digitala och globala från dag ett. Det går bara inte att lösa solenergi-investeringar i Vietnam på ett effektivt sätt om du inte har möjlighet att vara där – antingen fysiskt eller digitalt, säger han.

Trines olika teams innehåller allt från IT- tekniker till investeringsexperter och bankirer, som alla jobbar tätt ihop. Ibland finns en specifik kompetens endast i ett land, men behöver samverka med en annan kompetens på andra sidan jorden. Hur säkerställer man då att samarbetet mellan kollegorna fungerar väl när både tidszoner och kulturer skiljer sig åt?

Snabba och långsamma forum

För Sam Manaberi har kulturbygget haft några betydelsefulla faser.

– I uppstartsfasen pratar man väldigt mycket om ”vilka är vi och var vill vi”. I uppskalningsfasen blir det viktigare att hitta en balans mellan att öppna upp för att nya medarbetare ska vara med och utveckla kulturen – och att behålla ens grundvärderingar, säger han.

Och det är ju utmanande oavsett om man möter varandra fysiskt flera gånger i veckan, eller om arbetslaget endast ses ett par gånger per år, tillägger han. Trine har därför arbetat fokuserat med att säkerställa att företagskulturen är både trygg och motiverande, oavsett i vilket skede bolaget befinner sig.

– Vi har ett kontor i Nairobi där medarbetarna kommer att ses om två veckor, på något som vi kallar ”cabin week” och som vi gjort en eller ett par gånger per år på olika platser. Men däremellan har vi tagit fram särskilda mötesformat för att säkra kulturen, säger Sam Manaberi.

Bland annat deltar alla arbetslag i dagliga standup-möten för att stämma av såväl dagsform som personens aktuella fokus och utmaningar. Deltagarna står upp under mötet, eftersom syftet är att det ska gå fort och vara just en avstämning – men utan att för den sakens skull upplevas som stressigt.

– Vi har också en process som heter ”hatujafika”, vilket är swahili för ”vi har ännu inte kommit fram”. Det är lite roligt eftersom det ju innehåller det svenska ordet fika. Där avhandlas precis vad som helst, ett projekt eller ett problem som vi gemensamt arbetar löpande med tills vi har nått en lösning, säger han.

Som en ren hygienfaktor har bolaget också en visselblåsarfunktion både fysiskt och digitalt, som medarbetare kan använda om något inte fungerar som det ska.

Plocka russinen ur kakan

Psykologisk trygghet och högt i tak för avvikelser är inte en självklarhet i alla länder. För att göra det till en norm inom Trine har den typen av förhållningssätt lyfts fram som något eftersträvansvärt och statusfyllt.

– Vi förmedlar att omtanke ger hög prestanda. De som söker sig till oss är nog redan från början drivna av liknande grundvärderingar eftersom vi är verksamma inom det fält vi är, men vi vill ju systematiskt förstärka den mentaliteten genom att låta medarbetarna öva på att ge bra feedback, säger han.

Även om medarbetarengagemang och tillit är två värdeord som har blivit mer regel än undantag inom modernt svenskt ledarskap vill Sam Manaberi vara försiktig kring att blint omfamna den svenska företagskulturen.

– Vi har ett väldigt stort behov av konsensus i Sverige, och tanken är god men det fungerar inte om man har digitala möten med 20 olika åsikter som det ska skapas konsensus kring. Därför är det viktigt att grundmentaliteten finns där – det vill säga, de här hygienfaktorerna kan vi inte vara utan, och de här sakerna kan vi kompromissa kring, avslutar han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.