Fram träder en verklighet där chefsuppdraget inte längre har så mycket att göra med ledarskap, utan mer har blivit en rent administrativ funktion där det handlar om att styra verksamheten ekonomiskt. Cheferna påtalar gärna om vikten av ett gott ledarskap, att vara synlig i verksamheten, att stötta och leda de anställda. Men i verkligheten sitter de begravda i budgetarbete och upphandlingsfrågor. Både cheferna själva och deras överordnade påtalar bristen på administrativt stöd till första linjens chefer.
Hanna Antonsson menar att förväntningarna från olika håll krockar. Cheferna ska hantera motsatta budskap som ”spara pengar och dra ned på folk” och ”öka kvaliteten”. De ställs inför etiska dilemman när ekonomiska krav kolliderar med omsorgslogiken. Verksamheten har gått från att vara behovsstyrd till att vara budgetstyrd, konstaterar avhandlingen. Enligt henne blir resultatet att cheferna måste hantera ett organisatoriskt hyckleri, där prat, beslut och handlingar inte stämmer överens och måste särkopplas.
– Det finns en spänning mellan förväntningarna på vad som ska göras och förutsättningarna för att göra det, mellan kraven på verksamheten och medlen för den.
publicerad 14 oktober 2013