Dags att uppdatera kvalitetsbegreppet!

KRÖNIKA Kan man likna kvalitetsbegreppet vid en uttjänt säng som börjar likna mer en hängmatta? Förändrings- och logistikexperten Nina Modig gör just det. Här får du veta varför.

Dags att uppdatera kvalitetsbegreppet!
Dags att byta ut sängen, skriver Nina Modig. Foto: Francis Löfvenholm

Vi behöver byta ut vår säng. Efter många års trogen tjänst förvisas alla besökare mjukt, men bestämt till sängens mitt under nattens gång. Med ålderns rätt har sängen kommit fram till att den hellre skulle vilja vara en hängmatta.

Så det är dags. En ny säng. Men gärna på ett klimatsmart sätt. Jag ger mig ut bland annonserna på andrahandsmarknaden. Sängannonserna som visas upp där påminner deprimerande ofta om inslagen på Instagramkontot ”Hemnetknarkarna”. De skapar ingen längtan till vila efter en lång dag. Det som dock slår mig när jag sitter och letar efter en nygammal säng är ett absurt faktum.

Vad är det lyxigaste många av oss vet? Det som du drömmer om på ledigheten, som får dina axlar att sjunka ner från öronen och ögonen att glittra bara av tanken.

Att checka in på hotell!

Hotellen har med en lyxig förpackning förvandlat samma produkt, den begagnade sängen, till en fantastisk upplevelse som de hyr ut per natt för en rejäl summa. Leende öppnar du dörren till ditt hotellrum och utforskar med nyfikenhet alla de begagnade produkterna där.

Så vad är skillnaden mellan den upplevda kvaliteten hos utannonserade sängar på nätet och hotellnattens hägring?

Skillnaden är storyn som du berättar för dig själv om tjänster och produkter.

Kan det vara så enkelt?

Genvägen till nya vanor. För att klara hållbarhetsutmaningarna vi har framför oss behöver vi ändra våra konsumtionsvanor. År 2021 hade vi i Sverige förbrukat de naturliga resurser som jorden kan producera under ett år redan den 29 juli.

Så med ett nytt år framför oss, plånböcker som ekar tomma efter julen och nyhetslöften som inte har klingat ut har vi en ny chans. Under pandemin 2020 medförde våra ändrade vanor att jordens resurser räckte hela tre veckor längre än år 2019. Vilka resultat kan vi uppnå om vi ändrar storyn vi berättar för oss själva om det vi konsumerar?

Vi ska inte sticka under stol med att det tar tid och energi för våra hjärnor att programmeras om för att agera annorlunda. Men med historier kan vi snabbt ta genvägar direkt till människors hjärtan och skapa en lätthet i förändringar och lägga grunden för nya, bättre vanor.

Så utifrån ditt perspektiv – vilka historier vill du att dina kunder ska berätta om era produkter och tjänster för att du med stolthet ska se både dem och framtidens generationer i ögonen?

Det finns mer än ett sätt. Vill du ha inspiration och låna idéer från andra för att ställa om och jobba mer hållbart? Då vill jag tipsa om några av våra fantastiska intervjugäster i Logistikpodden:

1. Polarbrödsgruppens vd, Karin Bodin, delar med sig av råd från krishantering och deras långa klimatresa.

2. Coops butikschef, Markus Wahlgren, berättar om hur de uppnått klimatneutralitet på bara fem år.

3. Belecos grundare, Sebastian Rudenstam, berättar om vad som krävs för att revolutionera en hel bransch för att uppnå hållbarhet.

4. Heidi Andersson från Ensamheten delar med sig av hennes och Björn Ferrys inspirerande resa mot att bli fossilfria till år 2025.

Nina Modig, Förändrings- och logistikexpert, Logistikpodden

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.