Därför ska kvalitet ta plats i ledningen

Affärsstyrning Att fånga ledningens intresse är nödvändigt för att kunna lyfta kvalitetsarbetet till nästa nivå. Här är sju anledningar till varför du som kvalitetsproffs bör ta plats i ledningsgruppen.

Därför ska kvalitet ta plats i ledningen
Kvalitetsproffset har överblicken och verktygen för att se till att verksamheten håller kursen.

4. Förbättringsexpert

Alla verksamheter måste jobba med att ständigt förbättra och utveckla verksamheten. Men för att få utväxling på arbete behöver det struktureras så att det hänger ihop med företagets strategier. Kvalitetschefen är oumbärlig i detta arbete. Här finns kompetensen för hur man bygger upp infrastrukturen och processen kring förbättringsarbetet, med rutiner, roller och ansvarsfördelning.

Med sitt tvärfunktionella perspektiv har kvalitetsrollen dessutom förmågan att skapa samarbete kring gemensamma utmaningar och knyta ihop funktioner och avdelningar så att förbättringsarbetet inte krockar eller drar åt olika håll.

5. Kulturbyggare

Kvalitetsrollen är både djup och bred. Djup, genom sin specialistroll med full koll på detaljerna. Men även bred i den bemärkelsen att kvalitetsarbetet behöver förankras i en kultur, som bärs upp av visioner, värderingar och ledarskap. Detta är inget som en enskild chef kan driva på egen hand. Här gäller det att hela ledningsgruppen visar vägen och har en gemensam syn. Här kan kvalitetsrollen bidra med stor kunskap i både teori och praktik om vad som krävs för att bygga en ledarkultur som i sin tur lägger grunden för en stark medarbetarkultur.

6. Evangelist

Ett framgångsrikt kvalitetsarbete byggs inte över en natt. Det får inte ge vika när verksamheten går tungt och inte heller tappas bort när hjulen börjar rulla snabbare. Kvalitetsarbetet kräver envishet och långsiktig tillförsikt om att arbetet ger resultat och behöver matas av en glöd som sprider sig från högsta ledningen ut till varje enskild medarbetare.

Därför behövs kvalitetsrollen i ledningsgruppen, som en eldsjäl eller pain-in-the ass när det behövs, för att se till att kvalitetsfrågorna ständigt hålls vid liv.

7. Symbolbärare

Det finns ett viktigt symbolvärde i vilka funktioner som finns representerade i ledningsgruppen. Att ha en representant för kvalitet i ledningen ger frågan större tyngd och trovärdighet. Dessutom ger det en tydlig signal om att kvalitet finns med i alla beslut och ställningstaganden som ledningsgruppen diskuterar.

 

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste