5. Kulturbyggare
Kvalitetsrollen är både djup och bred. Djup, genom sin specialistroll med full koll på detaljerna. Men även bred i den bemärkelsen att kvalitetsarbetet behöver förankras i en kultur, som bärs upp av visioner, värderingar och ledarskap. Detta är inget som en enskild chef kan driva på egen hand. Här gäller det att hela ledningsgruppen visar vägen och har en gemensam syn. Här kan kvalitetsrollen bidra med stor kunskap i både teori och praktik om vad som krävs för att bygga en ledarkultur som i sin tur lägger grunden för en stark medarbetarkultur.
6. Evangelist
Ett framgångsrikt kvalitetsarbete byggs inte över en natt. Det får inte ge vika när verksamheten går tungt och inte heller tappas bort när hjulen börjar rulla snabbare. Kvalitetsarbetet kräver envishet och långsiktig tillförsikt om att arbetet ger resultat och behöver matas av en glöd som sprider sig från högsta ledningen ut till varje enskild medarbetare.
Därför behövs kvalitetsrollen i ledningsgruppen, som en eldsjäl eller pain-in-the ass när det behövs, för att se till att kvalitetsfrågorna ständigt hålls vid liv.
7. Symbolbärare
Det finns ett viktigt symbolvärde i vilka funktioner som finns representerade i ledningsgruppen. Att ha en representant för kvalitet i ledningen ger frågan större tyngd och trovärdighet. Dessutom ger det en tydlig signal om att kvalitet finns med i alla beslut och ställningstaganden som ledningsgruppen diskuterar.