Det är undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future AB, som löpande analyserar medarbetar- och kundupplevelser, som nu undersökt vilka företag och organisationer som levererar den bästa kundservicen.
Rankningen är baserad på data från 130 svenska organisationer och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar kartlagts under 2019. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.
En nyckelfaktor som lyfts fram i undersökningen är medarbetarengagemanget. Medarbetaren har stora möjligheter att påverka kundupplevelsen och uppfattningen om kundservicen genom sitt engagemang, menar Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.
– Våra data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och därmed påverkar resultatet på sista raden, säger han.
Här är företagen som levererar bäst kundservice:
Bank
- Volvofinans Bank
- SEB Kort
- Swedbank
Energi
- Enkla Elbolaget
- Mälarenergi
- Öresundskraft
Finansiella tjänster
- SevenDay Bank
- Tieto Evry Credit Solutions fd Emric
- Qliro
Försäkring
- Länsförsäkringar Kronoberg
- Lärarförsäkringar
- Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
- Clas Ohlson
- IKEA
- Komplett
Kommun
- Ängelholms kommun
- Norrtälje kommun
- Varbergs kommun