De levererar bästa kundservicen

Kundnöjdhet Bra kundservice är en förutsättning för nöjda och lojala kunder. En färsk undersökning ger svart på vitt vilka av landets företag och organisationer som levererar den bästa kundservicen inom olika branscher. Flera välkända företag, men även några kommuner finns med på listan.

De levererar bästa kundservicen

Det är undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future AB, som löpande analyserar medarbetar- och kundupplevelser, som nu undersökt vilka företag och organisationer som levererar den bästa kundservicen.

Rankningen är baserad på data från 130 svenska organisationer och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar kartlagts under 2019. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.

En nyckelfaktor som lyfts fram i undersökningen är medarbetarengagemanget. Medarbetaren har stora möjligheter att påverka kundupplevelsen och uppfattningen om kundservicen genom sitt engagemang, menar Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.

– Våra data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och därmed påverkar resultatet på sista raden, säger han.

Här är företagen som levererar bäst kundservice:

Bank

  1. Volvofinans Bank
  2. SEB Kort
  3. Swedbank

Energi

  1. Enkla Elbolaget
  2. Mälarenergi
  3. Öresundskraft

Finansiella tjänster

  1. SevenDay Bank
  2. Tieto Evry Credit Solutions fd Emric
  3. Qliro

Försäkring

  1. Länsförsäkringar Kronoberg
  2. Lärarförsäkringar
  3. Länsförsäkringar Skaraborg

Handel

  1. Clas Ohlson
  2. IKEA
  3. Komplett

Kommun

  1. Ängelholms kommun
  2. Norrtälje kommun
  3. Varbergs kommun

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.