”Det är personalen som bygger processerna”

Mötet Från kvalitetsansvarig i stora industriföretag till ett litet, familjeföretag i mathantverksbranschen. Skillnaden är inte så stor, om man ska tro Anna Godevärn, vd på Mörsjö deli.
– Oavsett storlek är processerna samma överallt!

”Det är personalen som bygger processerna”
Anna Godevärn driver Mörsjö Deli. Foto: Gösta Fries

Rådhusgatan löper rakt igenom Östersund. Men någonstans mitt på, inte långt från tågstationen ligger Mörsjö deli. Ett förhållandevis litet företag med fjorton anställda, som startades av Anna Godevärn och hennes make 2007.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Förhållandevis litet alltså, för innan hon satsade helhjärtat på företaget var hon anställd på Flextronics med anställda världen över. För det var ju i industrivärlden som hon startade sin bana.

Fakta Mörsjö Deli

Grundades: 2007 i Östersund.

Gör: Tunnbrödschips och rotsakschips.

Antal anställda: 14.

Certifiering: Enligt FSSC 22000.

Till skillnad från många andra kvalitetsansvariga, började Anna Godevärn inte med en ingenjörsutbildning, utan en masterutbildning i internationell ekonomi i Umeå.

– Jag har alltid tyckt att kunskapen om företag kommer genom att du har en god förståelse för ekonomi. Jag tyckte att det var jättespännande att läsa Ulf af Trolles Företagdoktorn om hur han hjälpte företag att analysera sina behov, säger hon.

Utlandspraktik i Tyskland

Exjobbet och en utlandspraktik gjorde hon på ABB i Tyskland och första jobbet blev ett controllerjobb, som för så många andra nybakade ekonomer. Jättetråkigt att enbart arbeta med siffror, tyckte Anna Godevärn, som ville arbeta med produktion.


Men en annons för ett jobb på Sandvik Coromant gav känslan »det är ju jag!« och så hamnade Anna Godevärn i Sandviken. Efter en tid fick hon chansen att komma in på utvecklingsavdelningen i Västberga och flyttlasset gick till Stockholm.

Fakta Anna Godevärn

Ålder: 57 år.

Familj: 2 vuxna barn och sambo.

Bor: Östersund.

Utbildning: Handelshögskolan, international controlling, handelsrätt och kvalitetsteknik på Mittuniversitetet, Six Sigma Black Belt på Sandholm, Lean Production på KTH med mera.

Karriär: Började som controller/quality manager på Sandvik efter ett projektarbete på ABB. Har därefter jobbat på Ericson, Solectron och Flextronics innan hon startade Mörsjö Deli 2007. Var parallellt med det vd på Genetech Products International i ett år. Har även jobbat som Lean Production Coach inom Produktionslyftet via Sverea IVF/Chalmers.

Intressen: Är engagerad inom det lokala näringslivet och har varit ordförande för IUC Z-Group AB sedan 2009. Anna har varit med och utvecklat organisationen från att ha varit 20–30 medlemsföretag som man hjälpte med kurser till att det i dag är en organisation med 12 heltidsanställda och fler än 60 medlemsföretag som delägare. Anna har också varit engagerad i Rotary i 24 år, bland annat som president och distriktsguvernör.

Styrka: Ambitiös och engagerad.


– Det handlade om ekonomi och kvalitet i en fin kombo. Det var jätteroligt! På den vägen har det varit, säger Anna nöjt.

Tackade nej till Ericsson

När ett jobberbjudande kom från Ericsson tackade hon först hon nej. Men när hon fick frågan om att vara med och bygga upp en ny tillverkningsenhet i Östersund, var det allt för lockande.

– Det var NPI, New Product Introductions, och jag började med att titta på alla våra produkter utifrån ekonomiperspektivet, gjorde kalkyler och satte priser. Sedan fick jag frågan om jag ville bygga upp en logistik- och kvalitetsenhet. Absolut! Några år senare var jag chef för hela produktionsavdelningen som monterade AXE-stationer.

Personalstyrkan växte snabbt.

– Jag tog kontakt med Mittuniversitetet i Östersund och vi plockade in deras personal som fick komma till oss och utbilda kvalitetsombud. Alla fick en grundkurs i kvalitetsteknik. Efter det blev jag kvalitetschef för hela fabriken.

Kvalitet i processerna

Det lyser i ögonen på Anna när hon berättar om den tiden. Under åren har hon byggt på sin kompetens med Six Sigma Black Belt och Lean Production bland annat.

– För mig är kvalitet inte bara att man räknar siffrorna rätt, att man håller ner antal fel, att man räknar PPM – utan det är genomgående kvalitet utifrån alla aspekter. Det är det begreppet jag jobbat med. Du måste ha kvalitet i processerna – och människorna. Du kan aldrig ta bort fel utan att ha en grupp som förstår varför vi ska göra det här. Kombinationen att utveckla människor och processer så man kan komma närmare perfektion – det är det som är så spännande!

Tilliten till kvaliteten är allt

Perfektionen handlar ytterst om att möta kundens förväntningar.

– Vi jobbar i en värld där alla måste lita på att det funkar. Om jag har kunder som är trygga med det vi gör måste alla produkter vara rätt och komma i rätt tid. Jag ser det som ett krav för att verksamheter ska utvecklas. I Six Sigma är det sex fel på en miljon. Det är nästan omöjligt. Men att ligga på 99,9 procent leveranssäkerhet är ok. Även om hundra procent är bäst, ler Anna.

Anna arbetade i telekomindsutrin  i 13 år. Under den tiden var det mycket som skulle hända. Som två ägarbyten – först från Ericsson till Solectron, och därefter till Flextronics.

– Det har varit lärorikt att växla mellan att ha ett bolag som styrs efter svenska regler och värderingar och att sedan bli en del av ett stort amerikanskt bolag med en rapporteringshysteri som jag aldrig varit med om. Det var både kulturella skillnader och skillnader i alla stödsystem. Det var nästan så man glömde att det fanns en kund där ute någonstans också.

Startade med en mindre lokal

Så kom den där idén som ligger till grund för Mörsjö deli, att ta till vara på det jämtländska tunnbrödet som förr i tiden när det  blivit lite gammalt.

– Varje kvinna var stolt över sitt tunnbröd. Det var ju knapert, så man fick aldrig slänga något. Var det lite mögligt skrapade man bort det och sedan på med lite olja och salt, så kunde man äta till sista biten.

Sagt och gjort. De startade företag ihop i en mindre lokal med en fritös och en fläkt. Men det skulle det visa sig vara svårt att sälja in idén i Jämtland. Där tyckte folk att de förstört det fina tunnbrödet.

Men när makarna fick nys om ett par tjejer som skulle sälja jämtländsk ost i Stockholm, fick de tjejerna att ta med chipsen också. Och i Stockholm fattade kunderna grejen.

– De ringde snart och sa »vi tar åtta kartonger nästa helg!«. Det som i dag tar oss åtta minuter att göra var ett jätteprojekt då. Vi slet och packade. Sedan ringde de igen och sa att de behövde ännu mer…

Fabriken stängde

2007 blev 2008. De började känna att det kunde bli något, även om det var långt ifrån lönsamt. Samtidigt kom signaler om att verksamheten på Flextronics låg löst till.

– Då hände det som absolut inte får hända. 2008 vändes hela min värld upp och ner. På midsommarafton dog min man. Han ramlade ihop framför spisen av brusten aorta. Han var 43 år och vi hade två små barn på tre och sju år och höll på att bygga om vårt hus. Det är sådant du aldrig kan förbereda dig på.
Ett par veckor efter midsommar var det begravning.

– På eftermiddagen efter begravningsfikat ringer min chef och säger »Anna, jag vet att det här är jättedålig tajming, men jag måste säga det till dig innan det blir officiellt – vi stänger fabriken om ett år«. Ingen man, inget jobb, små barn och huset. Det går ju inte. På riktigt!

Anna tackade för informationen och avslutade samtalet. I december 2009 stängdes fabriken för gott.

Mer än affärsutveckling

Egna företaget överlevde tack vare stöd från såväl personal som nära och kära. Men det skulle ta fem år från starten tills Anna kunde ta ut sin första lön.
Att lägga ner var det aldrig tal om, även om det handlade mer om överlevnad än affärsutveckling.

Anna säger att det är sådan hon är. Känner hon att det kan gå, så vill hon testa i stället för att ge upp i förväg. För att fixa ekonomin tog hon uppdrag som Lean Production Coach inom det nationella programmet »Produktionslyftet« och en anställning som vd i ett företag som tillverkar reservkraftstationer.

Kexhyllans Rolls Royce

Tillsammans med en vän som jobbar som säljcoach tog hon fram säljstrategin. Mörsjö deli chips skulle bli kexhyllans Rolls Royce. Festkänsla i något så basalt som tunnbröd.

Foto: Gösta Fries

– Utifrån det har vi lagt upp processerna för att säkerställa att det är det finaste som går ut till kunderna. Vi skickar aldrig något som vi inte är 100 procent nöjda med. Vi har också en prismodell som håller över tiden och som ska klara svängningar i råvaru­pris och som ger handlaren en marginal.

Anna Godevärn berättar om ett samtal med en butikskontakt då hon berättade hur tunnbröden ska exponeras i butiken och så utpriset till slutkund. Ett pris som fick butikskontakten att först börja skratta. Med det priset skulle han inte kunna sälja en enda påse.

– Jag svarade »lita på mig!« Snart där­efter hörde han av sig igen och sa att det var ju fantastiskt, men nu var allt slutsålt!

Bra marginal ger lojalitet

Prisidén är viktig. Med bra marginal till handlaren vinner företaget lojalitet. Att börja schackra med priset för att det kommer konkurrenter som tar efter idén har Anna inget för.

– Fortsätt hålla exakt den kvalitet du vill ha – och priset du behöver. Det har funkat!

Skillnaden mellan att jobba med företag som utvecklar teknik och ett betydligt mindre som gör tunnbrödschips kan tyckas oändlig. Men inte för Anna Godevärn.

– Faktiskt så är det inte så jättestor skillnad i att bygga upp ett flöde om du gör mat, bilar eller en AXE-station. Tänket kring att jobba smart, att jobba Lean, kan du använda överallt. Jag fick ju komma nära många olika verksamheter när jag jobbade med Produktionslyftet. Jag följde varje företag i 18 månader och var där två dagar varannan vecka. Du tittar på vad du skulle vilja förbättra – och alla har samma saker som man måste göra. Grejorna ska gå i ett flöde; in på ett ställe och ut på ett ställe. Man vill förflytta dem så lite som möjligt och göra processerna så stabila som möjligt.

Självklart att certifiera

När Mörsjö deli startades fanns inga krav på certifiering. Men för Anna, som hållit på mycket med certifieringar inom såväl Solectron som Flextronics, var det en självklarhet.

– Certifieringen är hjälp till självhjälp. När du gör arbetet för att kunna certifiera dig på rätt sätt måste du gå in i dina processer så att du vet att det inte blir fel någonstans.

När hon började titta på certifiering fanns samtidigt önskan om att expandera till Norge. Men såväl marknadsföring som certifiering kostar. Anna var tvungen att välja – och valde certifieringen. Något hon är jätteglad för i dag.

– Att ta sig in i Norge är som att ta sig igenom ett nålsöga. Men med certifieringen var redan alla processer, analyser och streckkoder godkända. Då blev det lätt.

Process men ingen karta

Det snackas en del om processkartor. Hur de ser ut, om de behövs – och för vem. Anna har en tydlig process – men ingen karta. Hon beskriver det som en mindmap där allt hänger ihop.

– Men processen är obsolet tills du fyller den med kunskap och engagemang. Det är då det händer! Det är inte jag som gör processen – det är personalen. 2013 flyttade vi in i en ny, tom lokal. Då fick personalen komma in och säga hur allt skulle stå. Vi tog stora kartonger och skrev »fritös«, »skärbord« på och så vidare. Sedan flyttade vi runt kartongerna gång på gång. När vi fått ett flöde som alla trodde på drog vi igång ombyggnationen. Den delaktighet som vi byggde upp då lever kvar i dag. Är det något kommer personalen springandes till mig med processbeskrivningar. Då har man verkligen greppat varför det är så viktigt. Gör alla lika blir det rätt. Det här har blivit en kultur.

Lojalitet med medarbetarna

Det finns en ömsesidig lojalitet mellan henne och medarbetarna. Att vara synlig som chef bygger också kultur. Liksom att med självklarhet släppa kontorsjobbet för att hjälpa till att packa lådor när det blir bråttom i produktionen. Och att ställa frågor om barnen, hur helgen var – att bry sig på riktigt om hur personalen mår.

Kulturen skulle komma att betala av sig rejält under pandemin. Orderböckerna tömdes över en natt våren 2020. Från att ha varit fulltecknade hade de inte en enda order i april och maj. Anna Godevärn kallade samman personalen och förklarade läget. Sedan bad hon styrelsen om ok för att investera i grannlokalen för att få en bättre packyta. Ett stort behov före pandemin, men något de inte haft tid att ta tag i. Samtidigt skulle personalen få gå ytterligare en utbildning i certifiering.

Vad var det värsta som kunde hända? Att de gick i konkurs i juni eller i augusti?

Styrelsen sa ja och tur var det, för när skolavslutningen närmade sig återkom kunderna – med råge.

– Från att alla varit hemma 3–4 dagar i veckan var alla tillbaka på jobbet. Jag hade en hel eftermiddag med bara peptalk om varför vi var tvungna att jobba inte bara heltid utan även en del övertid. Trots att det var mitt i sommaren.

Ökat omsättning varje år

Peptalket funkade och sedan dess har företaget har ökat ca 30 procent i omsättning varje år. Nu närmar de sig sitt målet om en omsättning på 30 miljoner.

– Vi ska maxa den lokal vi har nu, det är vårt mål.

Sedan då? Inte har hon väl nöjt sig?

– Jag ser skalbarheten i det här eftersom jag har en gedigen process. Det här skulle vi kunna sätta upp i ett annat land. Som Norge. Det är så himla dyrt att förtulla allt dit, säger Anna och himlar med ögonen. Jag ser möjligheten att duplicera en stabil process.

5 tips för kvalitetsarbete i det lilla företaget

  1. Låt kvalitet vara en del av värdegrunden – allt som görs.
  2. Involvera, engagera och delegera – låt det bli allas ansvar.
  3. Gör det enkelt – det ska vara lätt att förstå, lätt att följa och att mäta.
  4. Sätt mål och håll linjen, även om du/ni möter motstånd.
  5. Se till att ha skoj när ni tillsammans bygger era processer!
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.