Detta är viktigast för att ändra ett beteende

Förändringsarbete Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Det visar en studie från Karlstads universitet.

Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet, har i en studie undersökt människors benägenhet att handla ekologiska varor. Han har identifierat några faktorer som får människor att ändra sitt beteende: Att ”alla andra” gör på ett visst sätt är ett viktigt skäl för förändring, ett annat skäl är ifall beteendet är synligt för andra runt omkring. Ytterligare en orsak är ifall beteendet stämmer in i bilden man har av sig själv.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.
Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.

– Att man pensionssparar syns oftast inte för någon annan än en själv, men har man med en ekologisk banan till jobbet eller kör en miljövänlig bil så ser ju andra det, säger Per Kristensson.

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

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste