Stora investeringar i nya it-lösningar görs runt om i företag och organisationer. Samtidigt är det viktigt att digitaliseringen görs på rätt sätt och inte bara syftar till att uppnå effektivitetsvinster, utan även bidra till värdeskapande i linje med verksamhetens effektmål.
Så skapar kvalitetsrollen värdeskapande digitalisering
FORSKNING Digitaliseringen rusar fram med expressfart, inte minst genom introduktionen av nya, smarta AI-verktyg. Men det gäller också att kvalitetsprofessionen involveras och att nya digitala lösningar verkligen skapar ett reellt värde, framgår av en forskningsstudie som håller på att färdigställas.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Mycket av kvalitetsarbetet handlar om digitisering snarare än digitalisering. Det man tidigare gjorde med papper och penna görs nu med digitala verktyg. Det som skulle behövas är en mer utforskande attityd där kvalitetsprofessionen undersöker möjligheterna att jobba på helt nya sätt, säger Magdalena Smeds, biträdande universitetslektor vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid Linköpings universitet.