De senaste åren har hotellbranschen växt kraftigt och omsättningen ökat från cirka 18,4 miljarder kronor 2013 till cirka 25,3 miljarder kronor 2018. Samtidigt har flera stora omvälvande förändringar ägt rum genom digitaliseringen.
Digitaliseringen kräver nytt tänk på hotellen
Digitalisering
Digitala tjänster som AirBnB, TripAdvisor och Booking.com har radikalt ritat om spelplanen för hotellbranschen. Hur ska hotellen agera när de till exempel inte längre äger relationen till sina gäster? Ett nytt forskningsprojekt ska ge svaret.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.

– Tidigare var det inte så många inom branschen som tog tredjepartsaktörer som TripAdvisor och Booking.com på så stort allvar. Men i dag har dessa aktörer blivit en maktfaktor och går inte längre att negligera, konstaterar Karin Högberg, projektledare och forskare på Högskolan Väst.
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


