Kvalitetsinfrastrukturen finns till för att säkerställa att produkter och tjänster uppfyller fastställda krav, för ett tryggt och säkert samhälle. Den svenska kvalitetsinfrastrukturen beskrivs vara av hög kvalitet, i alla fall enligt Sveriges ackrediteringsorgan, Swedac. Sverige är med och skapar förutsättningar för tillit, konkurrenskraft och samhällsnytta i världen – men det finns flera områden där Sverige kan förbättras, särskilt vad gäller digitalisering och effektivitet.
Så framtidssäkrar Tyskland kvalitetsinfrastrukturen
Internationellt
Tyskland har tagit många avgörande steg för att framtidssäkra sin kvalitetsinfrastruktur. Det här kan Sverige lära sig av projektet QI-Digital.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Flera rapporter från Digg pekar till exempel på att utvecklingstakten inom offentlig sektor är för långsam, och att Sverige tappar mark internationellt vad gäller digital omställning.
Slutgiltiga målet: bli snabbare och smartare
I Tyskland däremot tar man stora steg för att framtidssäkra landets kvalitetsinfrastruktur. Genom initiativet QI-Digital digitaliseras infrastrukturen för att möta framtida krav vad gäller standardisering, certifiering och kvalitetssäkring. Projektet är ett samarbete mellan flera tyska nyckelaktörer, och en del av landets bredare strategi för digitalisering och innovation.
Tyskland har till exempel infört digitala produktpass som innehåller detaljerad information om en produkts livscykel, material och hållbarhet. Landet har också byggt ut 5G-nätverk och fiberoptik, för att stödja digitaliseringen av kvalitetsinfrastrukturen samt satsat på utbildning för att förbättra befolkningens digitala färdigheter.
– Vårt slutgiltiga mål är att göra kvalitetssäkring smartare. Vi vill gå från våra dokumenttunga och ofta pappersbaserade system till ett databaserat sådant – ett komplett paradigmskifte för oss. Det innebär alltifrån smarta standarder och digitala certifikat till digitala ackrediteringssymboler. Vi strävar efter en sömlös integrering av dessa verktyg genom hela värdekedjor, för att kunna effektivisera och i slutändan öka tilliten till våra system, skriver QI-Digital:s kommunikationsavdelning i ett mejl.
Hur lång tid kommer den här transformationen att ta?
– Vi håller just nu på att skapa en ”Roadmap för a Digital QI” som är planerad till nästa sommar. Vi tänker också kommunicera utvecklingen löpnade.
Hur adresserar ni eventuell oro kring cybersäkerhet och dataintrång?
– Vi strävar efter att använda etablerade lösningar och standarder där det är möjligt. Dessutom föredrar vi decentraliserade tillvägagångssätt som låter dataägarna behålla datasuveräniteten och minskar konsekvenserna vid ett dataintrång, i stället för centraliserade lösningar som fungerar som lockbete för illasinnade aktörer.
Hur mäter ni QI-Digital:s effekt och framgång?
– Tillsammans med våra partners från industrin och akademin mäter vi den specifika nyttan av digitala lösningar och förutspår deras storskaliga påverkan på nationell nivå. Vi uppskattar potentiella besparingar på flera miljarder euro per år enbart genom införandet av det digitala kalibreringscertifikatet. Implementeringen av smarta standarder beräknas också halvera kostnaderna för användning av standarder, och öka intäkterna med 60 procent, skriver QI- Digital:s kommunikationsavdelning.