Mittmedia var en lokalpresskoncern i Sverige med lokaltidningar över hela landet. För fem år sedan köpte Bonnier upp mediekoncernen, men långt innan dess påbörjade man alltså en intensiv digital resa som gick under devisen “digital first”.
En förändring utan förankring – de granskade mediejättens digitaliseringsresa
Förändringsledning Hatad och älskad. Så kan man sammanfatta upplevelserna av mediekoncernen Mittmedias digitala transformation under 10-talet. I en ny bok beskriver forskare vid Mittuniversitetet vad som hände när koncernen i ett raskt tempo försökte ersätta papperstidningen med digitala produkter

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
I alla avseenden skulle det digitala prioriteras över pappersprodukten – vilket visade sig bli chockartat för många av redaktionerna.
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


