Företagens hållbarhetsrykte på nedgång

Trots att även detta års Sustainable brands har sina vinnare är den rådande trenden att konsumenterna blir mer och mer kräsna och att de flesta företag sjunker i anseende när det gäller miljö och socialt ansvarstagande.

När undersökningen Sustainable Brands Insights presenterades nyligen stod det klart att Coop hade blivit nedknuffad från förstaplatsen av Ica som nu anses som Sveriges mest hållbara varumärke i konsumenternas ögon. Totalt har cirka 9 000 konsumenter tillfrågats om hur de ser på olika varumärken i flera branscher.

Dock har hela 90 procent av alla företag i undersökningen fallit i anseende sedan senaste undersökningen i fjol.

– Den negativa trenden beror faktiskt inte på att företagen har blivit sämre utan istället på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det innebär att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen hos Sustainable Brand Insight.

Övriga pristagare under en ceremoni var God El som fick förstaplacering i kategorin Bästa Utveckling och Skånemejerier som blev Årets Påhejare.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.