I en ny studie vid Linköping universitet har forskare undersökt hur lärare på komvux tolkar läroplanen och andra styrdokument i sitt arbete. Studien bygger på 1 200 enkätsvar och 63 intervjuer med lärare från alla delar av Sverige.
Forskare: ”Dold” läroplan riskerar att urholka syftet med Komvux
Skola Krav på ekonomiska vinster och effektivitet leder att Komvux-lärare sätter så kallade glädjebetyg. Det visar en omfattande intervjustudie med komvuxlärare som forskare vid Linköpings universitet har gjort.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Intervjuerna visar att elever får glädjebetyg av lärarna, eftersom privata utbildningsanordnare får betalt per elev som klarar utbildningen. Dessutom kortas kurser ner till att bara innehålla det mest centrala, som en följd av att kommuner pressar priserna vid upphandling.
Forskarna kallar fenomenet för en slags dold läroplan som urholkar den riktiga läroplanen och låter eleverna gå ut med ofullständiga kunskaper.
– Styrdokumenten säger att Komvux har ett brett uppdrag. Den dolda läroplanen gör att bara ett väldigt smalt uppdrag genomförs. Lärarnas professionalitet devalveras extremt mycket på Komvux. De ägnar sig inte så mycket åt undervisning eftersom kurserna är så korta. De sätter betyg, kommenterar Andreas Fejes, i ett pressmeddelande.
I en av studiens intervjuer berättar en Komvuxlärare om en läkare med utländsk bakgrund som fått godkänt i svenska men som efter utbildningen inte kunde få jobb, på grund av bristande språkkunskaper. När läkaren ville gå om kursen gick inte det eftersom personen redan fått ett godkänt betyg.
Kommunalt anställda Komvuxlärare vittnar om att elever kommer från privata utbildningsanordnare med betyg som inte motsvarar deras verkliga kunskaper. Komvuxlärare hos privata utbildningsanordnare uppger att deras arbetsplatser fokuserar på att öka genomströmningen av elever, och nedprioriterar pedagogisk utveckling.
Forskarna hoppas att studien kommer att leda till en diskussion kring vilken typ av utbildning som ansvariga politiker vill och bör satsa på. En som går snabbt och är billig, eller en som ger faktiska kunskapsresultat.