Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Hallå där, Ida Troive!

Kundnöjdhet Årets HR-chef arbetar med nöjesparker på Parks and resorts och Gröna Lund, med Kolmården, Furuviksparken samt Skara Sommarland. Innovation och kvalitet står högt på hennes agenda.

Hallå där, Ida Troive!

Du blev nyss utnämnd till årets HR-chef av tidningen Chef, vad betyder utmärkelsen för dig?

– Det är roligt att vi får en möjlighet att visa upp det arbete vi gör, både för att kunna inspirera andra och som bekräftelse på att våra medarbetare gör en bra insats.

Vad vill du själv lyfta fram?

– Jag framhåller gärna att vi tar hand om våra medarbetare på ett bra sätt – med mycket lekfullhet – samtidigt som vi är kvalitetsmedvetna och proffsiga.

Vilken betydelse har kvalitet hos er och hur hänger den ihop med HR?

Vi vill att våra medarbetare ska ge besökarna en magisk stund. Om vi erbjuder en bra arbetsmiljö innebär det att våra anställda kan leverera. Från de allra första kontakterna med oss ska de bli väl bemötta och få bra information, och de ska få en chef som är duktig.

Vår rekryteringsprocess börjar med ett servicetest. Samtidigt som vi slipper hantera stora mängder CV ger vi där medarbetarna den första stora förståelsen för vad som är viktigt i vår kultur. Värdeorden är väldigt levande redan i servicetestet: säkerhet, omtanke, effektivitet och upplevelse.

Var kommer lekfullheten in?

Den är närvarande hela tiden och hänger ihop med att vara innovativ. Det kan gälla allt från att våra auditions för nya medarbetare börjar med att de får spela spel med sina blivande chefer, till att medarbetare slutintervjuas i linbanan på Kolmården eller att styrelsen fotograferas i filmmiljö.

Att vara innovativ är viktig för att inspirera och leda andra. Vid vår senaste HR-konferens fick till exempel alla 24 deltagare dela med sig av inspirerande omvärldsspaningar.

Många av era medarbetare är unga, vilken betydelse har det?

Det är speciellt. Ofta får vi förtroendet att till och med vara den allra första arbetsgivaren. Vi ser till att ge dem omtanke och en bra utbildning i gästbemötande. Inom Parks and resorts finns också bra möjligheter till en intern karriär. Nästan alla säsongschefer har börjat som säsongare.

Även om vi har många unga medarbetare är spännvidden också stor. I år är den yngsta 15 år och den äldsta 83.

Hur påverkar omvärlden er just nu?

– Vi är snart färdiga med en film för våra säsongare för att berätta att de tyvärr måste vänta på besked om när vi kan öppna våra parker i år. Vi ber dem ha tålamod med att vi inte vet när de kan börja jobba. Vi var i stort sett klara med bemanningen när coronakrisen slog till. I år kommer vi nog behöva ta mer hjälp av videorekryteringar och digital utbildning, men där är startsträckan kort eftersom vi redan hade börjat med detta.

Läs även: Länsförsäkringars recept för hög kundnöjdhet

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.