Sju av tio konsumenter uppger att det är viktigt att det företag som handlar ifrån agerar hållbart. Det är även fler som aktivt undviker företag som man inte uppfattar som hållbara, speciellt i den äldsta åldersgruppen. Det är en vändning från Svensk handels mätning förra året, då var femte svarade att de hade nedprioriterat föregagens hållbarhetsarbete till fördel för låga priser.
Hållbarhet tillbaka på konsumenternas agenda
Hållbarhet Konsumenter prioriterar återigen hållbarhetsfrågor i större utsträckning, efter en nedåtgående trend då prisvärdhet ansågs vara mer viktigt. Det visar Svensk handels årliga hållbarhetsundersökning.

Foto: Svensk handel och Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Nu har alltså prioriteringerna gått tillbaka mot hållbarhet. Också företagen vittnar om det återuppväckta intresset.
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


