Den främsta faktorn som gör att de topprankade organisationerna sticker ut är medarbetarnas kunskap, framgår av kartläggningen. Kunniga medarbetare levererar ett stort engagemang, vilket har en direkt effekt på kundupplevelsen.
Här är de som levererar bästa kundservicen
Kundnöjdhet
Kunniga och engagerade medarbetare är det som har störst betydelse för att få nöjda och lojala kunder. Det visar en kartläggning från Brilliant Future som också rankar de företag och organisationer som levererar den bästa kundservicen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Förutom kunskap har även andra faktorer som uppklarningsgrad i ärendet, upplevd enkelhet samt kompletterande tips och råd betydelse för att få nöjda och lojala kunder.
– De organisationer som toppar listan för bäst kundservice visar vägen genom att satsa på kunskap, kommenterar Andreas Ferm, vd på Brilliant Future. Det ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten.
Här är organisationerna som levererar bäst kundservice i olika branscher:
Bank
- Volvofinans Bank
- Nordax
- Swedbank Kundcenter
Energi
- Mälarenergi
- Bixia
- Öresundskraft
Finansiella tjänster
- TietoEvry
- Lendo
- SevenDay
Försäkring
- Lärarförsäkringar
- Länsförsäkringar Kronoberg
- Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
- Clas Ohlson
- Komplett
- Apoteket
Kommun
- Norrtälje kommun
- Östhammars kommun
- Ängelholms kommun
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest från 2019 till 2020:
- IP Only
- Nacka Energi
- Sigtuna kommun
Fakta om kartläggningen
Kartläggningen är baserad på data från 135 organisationer och 2,5 miljoner kundundersökningar. Samtliga som ingår i urvalet är kunder till Brilliant.