Läsarnas röster är nu räknade. Det är klart vilka fem som tar sig hela vägen till finalen den 15 maj i Stockholm. På Kvalitetsmagasinet Live presenteras vinnaren av Årets kvalitetsprofil 2025.
Här är de fem finalisterna:
- Sara Lundsten, Region Västerbotten.
- Lisa Matic, Skatteverket.
- Zemka Norlander, Lesjöfors Industrifjädrar.
- Kimiya Näslund, Apotea Sverige.
- Anders Pettersson, Stena Recycling.
I helgen fick de fem finalisterna meddelande om att de gått vidare. Vi lät de svara på tre frågor nu direkt så att ni kan lära känna finalisterna lite mer.

Sara Lundsten, specialistsjuksköterska Region Västerbotten
Vad är din tjänst och vad gör du på jobbet?
– Jag har många ”strängar på min lyra” och har delar min tid på tre olika tjänster, vid regionen arbetar jag både kliniskt (patientnära) som IVA sjuksköterska samt i en administrativ tjänst där jag ansvarar för regionens journalsystem inom operation, intensivvård, akut- och prehospital sjukvård. Jag har dessutom en anställning som doktorand där jag forskar om AI inom sjukvården.
Vad är kvalitet för dig?
– Kvalitet för mig är att fånga upp kärnverksamhetens behov och önskemål och genom att använda befintliga arbetssätt och resurser smartare, kunna underlätta och förbättra för medarbetarna. Kvalitetshöjande arbeten ska inte innebära merarbeten eller nya krångliga arbetssätt, och det är viktigt att se att kvalitet kan innebära så mycket mer än bara en ekonomisk effekt, vilket annars är ett vanligt mått inom den offentliga sektorn.
Varför förtjänar du att utses till Årets Kvalitetsprofil?
– Jag har, tillsammans med fantastiska kollegor, tagit mig an ett känt ”problem” inom sjukvården, nämligen planering och överblick av patientflöden. Genom att nyttja redan insamlade data, har vi kunnat ge personalen digitala verktyg som, i stället för ett tidsödande manuellt planeringsarbete, direkt frigör tid som till exempel kan användas åt mer tid för patienterna, eller möjliggör att personalens raster faktiskt kan tas ut. Det tycker jag är en fantastisk kvalitetsökning.

Lisa Matic, verksamhetscontroller på Skatteverket
Vad är din tjänst och vad gör du på jobbet?
– Jag arbetar som verksamhetscontroller på Skatteverket och ansvarar som teamledare för den övergripande styrningen av myndighetens kvalitetsarbete. Tillsammans med mitt team utvecklar jag kvalitetsmodeller och processer som integreras i verksamheten. Just nu fokuserar vi på att skapa nya processer för att säkerställa kvaliteten i kundmötet och den automatiserade ärendehanteringen. Som myndighet är kvalitetsarbetet är inte bara betydelsefullt internt utan också en viktig del av vårt samhällsansvar.
Vad är kvalitet för dig?
– För mig är kvalitetsarbetet en av grundstenarna i en verksamhet där dialog är viktigt. Det ger oss insikt i om vi gör rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tidpunkt – vilka är Skatteverkets kvalitetskriterier. Kvalitet handlar inte bara om att följa upp och utvärdera, utan också om att skapa förändring genom att utveckla, förbättra och förebygga. Genom att skapa rätt förutsättningar från början säkerställs effektiva flöden och långsiktiga förbättringar som driver verksamheten framåt.
Varför förtjänar du att utses till Årets Kvalitetsprofil?
– Att utses till Årets Kvalitetsprofil skulle vara en värdefull bekräftelse på det arbete jag och mitt team har utfört för att stärka kvalitetsarbetet på Skatteverket. Vi har inte bara integrerat kvalitet i dagliga rutiner utan även skapat långsiktiga förbättringar, vilket har ökat fokus på kvalitet genom hela organisationen. Med starkt engagemang och framåtlutat förhållningssätt har vi visat hur kvalitetsarbete kan driva utveckling och framgång, och jag är stolt över att ha lett detta viktiga arbete.

Zemka Norlander, Kvalitets- och miljöchef på Lesjöfors industrifjädrar
Vad är din tjänst och vad gör du på jobbet?
– Jag jobbar som Kvalitets- och Miljöchef på Lesjöfors industrifjädrar i Mönsterås. Ja vad gör jag på jobbet? Allt från att leda externa revisionen som vi precis haft IATF för 2 veckor sedan, utreda interna och externa avvikelse, förbättra kvalitet med mera.
Vad är kvalitet för dig?
– Kvalitet för mig är inte något man bara kontrollerar utan det är något man skapar, där man ser kundens behov, alltid vara proaktiv och ständigt förbättra.
Varför förtjänar du att utses till Årets Kvalitetsprofil?
– Kvalitetsarbete är inte alltid lätt eller uppskattat, för man kan känna att det är tungjobbat både uppåt i organisationen och neråt. Men om man satsar på rätt kvalitet från början och har nöjda kunder och inga eller få reklamationer då är jag nöjd och vet att jag har lyckats med mitt arbete. Så därför förtjänar jag årets pris.

Kimiya Näslund, kvalitetschef på Apotea Sverige
Vad är din tjänst och vad gör du på jobbet?
– Som kvalitetschef på Apotea ansvarar jag för att säkerställa att vårt kvalitetsarbete genomsyrar hela organisationen och är en integrerad del av allt vi gör med patientsäkerheten i fokus. Trots att kvalitetsavdelningen är en av de minsta på Apotea, är den utan tvekan den mest centrala för Apoteas framgång och för att skapa långsiktigt förtroende både internt och externt. Jag ser mig själv som spindeln i nätet för förbättring, en bro mellan olika avdelningar och en garant för att alla arbetar mot samma mål: att säkerställa kvalitet och patientsäkerhet i varje led av vår verksamhet.
Vad är kvalitet för dig?
– Min roll innebär inte bara att skapa och implementera processer för kvalitetssäkring och kontroll, utan också att bygga en kultur där alla i organisationen känner ett naturligt delat ansvar för att upprätthålla och förbättra kvaliteten. Jag har arbetat för att förändra synen på kvalitet genom att göra det enkelt och till en levande och dynamisk process, snarare än ett statiskt mål. I praktiken betyder det att vi strävar efter att ständigt förbättra oss, att vara öppna för förändringar och att våga prova nya metoder för att höja standarden.
Varför förtjänar du att utses till Årets Kvalitetsprofil?
– Jag ser kvalitet som ett kall – något som genomsyrar allt jag gör. Under min tid som kvalitetschef på Apotea har jag drivit arbetet med att skapa en levande kvalitetskultur där alla känner sig delaktiga. Jag har fokuserat på att göra kvalitetsarbetet inspirerande, enkelt och meningsfullt – inte bara styrt av dokument och processer. Min mission är att skapa trygghet med omtanke och kompetens – för både medarbetare och kunder. Kvalitet är för mig inte ett mål utan en ständigt pågående resa.

Anders Pettersson, Lean-ansvarig Stena Recycling.
Vad är kvalitet för dig?
— Kvalitet har varit en röd tråd genom min karriär – från kock och servitör till ansvarig för Stena Recyclings produktionssystem SWOP. För mig handlar kvalitet om att skapa värde, uppfylla förväntningar och ständigt förbättra. Det gäller produkt-, tjänste- och processkvalitet för både externa och interna kunder. Något jag fick erfara ”hands on” i min tidigare roll som filialchef. Då fick jag möta våra kunders verkliga behov, leverera på det och ta aktiv ställning varje dag för att öka värdet i det material vi processar. Genom LEAN-verktyg optimerar vi verksamheten och säkerställer att våra KPI:er uppfylls. För mig innebär kvalitet också att ha tydliga strukturer och processer, att utbilda, inspirera och engagera medarbetare och att konsekvent driva förbättringsarbete.
Vad är din tjänst och vad gör du på jobbet?
— Jag är ansvarig för SWOP – Stena Recyclings koncerngemensamma produktionssystem baserat på LEAN. SWOP omfattar underhållsstruktur, operativ modell och stödjande digitala verktyg.
Syftet är att inspirera och involvera alla medarbetare i en kultur av ständiga förbättringar samt att hjälpa våra chefer att ta sitt resultatansvar och nå sina mål i linje med vår ägares värdegrund: enkelt, tryggt & utvecklande.
Varför förtjänar du att utses till Årets Kvalitetsprofil?
— Jag brinner för utveckling och strävar alltid efter att skapa affärsnytta med tydligt lönsamhetsfokus. Kvalitet innebär att våga pröva sanningar, ifrågasätta det konstanta och se styrkan i förändring – genom att ta tillvara på organisationens kompetens och delegera ansvar. Min resa genom olika branscher har gett mig en djup förståelse för vad som krävs för att uppnå och upprätthålla hög kvalitet. Med nyfikenhet och struktur skapar jag förutsättningar för ständiga förbättringar och gemensam framgång.