– Vi får inte glömma bort det som gästerna faktiskt värdesätter mest – nämligen vårt personliga bemötande. Därför är den här satsningen den enskilt viktigaste investeringen vi gör, säger Therese Hammar, vd för HKC Hotels som nu blir första hotellföretag att certifiera sitt kundbemötande.
Ett Kundvänligare Sverige erbjuder utbildningar och workshops som kvalitetssäkrar kundbemötandet. Kvalitetssäkringen byggs upp från att först förstå kunden till att sedan hjälpa kunden och till slut att överträffa kundens förväntningar.
Certifieringen vilar på sex grundkrav (se faktaruta uppe till höger). Programmen skräddarsys sedan för varje uppdragsgivare och mynnar ut i ett kvalitetsbevis som ska göra det lätt att minnas och bibehålla servicenivån.
– Vi vill hjälpa organisationer att ge sina kunder en positiv chock och vi vänder oss till företag som vill konkurrera med kundupplevelsen snarare än med enbart pris och produkt, säger Jesper Low som är en av grundarna till Ett Kundvänligare Sverige.
För HKC Hotels är det här också ett sätt att vara en arbetsgivare som satsar på sina medarbetare.
– Att vara en utvecklande och motiverande arbetsplats för alla som vill arbeta med service och gästupplevelser är väldigt viktigt för oss, säger Therese Hammar.