Inköpschefen: ”Vi struntar inte alls i kvaliteten”

Upphandling När Nacka kommuns inköpschef, Linnéa Brinkälv, för oräkneliga gången i ordningen fick höra ”Om du inte ändrar dig kommer vi tyvärr behöva överpröva ditt beslut” från en anbudsgivare, fick hon nog och svarade ”Okej då ses vi i förvaltningsrätten”. Till Kvalitetsmagasinet berättar hon om varför hon har tröttnat på attityderna i upphandlingsprocesser.

Inköpschefen: ”Vi struntar inte alls i kvaliteten”
Linnéa Brinkälv. Foto: Stockadobe och privat.

Linnéa Brinkälv vill att inköpare ska slippa känna sig osäkra och kompromissa med uppdraget, eller försöka undvika förseningar som uppstår till följd av överprövningar. Hon vill att tjänstemännen ska börja stå på sig i en tid då antalet överprövningar i upphandlingsprocesser ökar allt mer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Lagen om offentlig upphandling är ett av våra mest kraftfulla verktyg vad gäller att säkerställa att det är kvaliteten i varan eller tjänsten som står i centrum och inte aktören som lägger anbud. Jag tror att LoU många gånger missförstås, och att vi därför hamnar snett, säger hon.

Ofta är förklaringen att kommunikationen mellan leverantörer och inköpare brister, förklarar hon.

– Om jag ska vara ärlig var det inte min mest proffsiga sida som kom fram när jag sa ”vi ses i förvaltningsrätten”, men det är frustrerande att vi inköpare behandlas som om vi står och rafsar i någon slags rea-låda och struntar i att titta på kvalitet. Så är det ju självklart inte. Att hota med en överprövning för att vi ska ändra ett beslut är alltså inte rätt väg att gå, säger hon.

Linnéa Brinkälv inser dock att inköpsbranschen står inför en stor pedagogisk utmaning.

– Vi kommer inte att betala överpris för en vara eller tjänst när vi kan få exakt samma kvalitet till ett lägre pris. Kvaliteten är ju redan satt. Vi har undersökt alla de parametrarna – men vi har inte alltid lyckats förklara varför vi gör som vi gör.

Vad tänker du kring vittnesmål om att vissa företag prisdumpar för att vinna upphandlingar?

– Det går ju tyvärr att lägga sig på minusposter om man verkligen har bestämt sig för att vinna marknadsandelar. Vi kan inte göra någonting åt det och därför är en svår djungel vi har hamnat i. Men en bra verksamhet ska tåla en granskning. Att göra affärer med Nacka kommun ska kännas som att vara kunglig hovleverantör – för vi en seriös aktör.

Vad tänker du om det nya regeringsuppdraget till Konkurrensverket, där man ska utreda om upphandlingsprocesser verkligen fokuserar på kvalitet?

– Återigen uppmuntrar jag all typ av granskning, för vi vill såklart alltid bli bättre. Men med handen på hjärtat så tror inte jag att det finns en enda upphandlande myndighet i Sverige som går in i ett upphandlingsförfarande med inställningen ”vi skiter i kvalitet”. Det är inte där problemet ligger.

Vad tänker du kring agil upphandling, det vill säga kortare avtalstider?

– Vi arbetar redan mycket så, men det fungerar inte i alla typer av fall. Det fungerar bra om man är på en osäker marknad, om man vill göra ett pilotprojekt, eller om man som beställare inte är helt säker på vad som krävs för att möta behoven.

– Men om man exempelvis ska bygga upp en fordonsflotta eller om det rör större investeringar så är det ingen som vill skriva avtal för bara ett år mitt under en lågkonjunktur.

Vad tror du är nyckeln i att säkerställa upphandlingskvalitet?

– De bästa inköpare jag har träffat är oerhört nyfikna! Det är den typen av inköpare som ringer upp en leverantör och frågar typ ”har en ismaskin dubbdäck eller hur funkar det egentligen?”. Vi lär oss saker dagligen, och det är för att vi ska kunna hamna rätt i alla de affärer vi gör. Det är verkligen ett hantverk.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste