Lärarförbundets rapport “Felsökning pågår” visar att det är mycket vanligt att it-strul, dålig användarvänlighet och bristande it-support stör både undervisningen och studieron i skolan.
– Digitaliseringen i skolan brister på sätt som inverkar starkt negativt på lärares och skolledares arbetsmiljö, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i ett uttalande.
Undersökningen visar att det brister både i supportverksamhet och kompetensutveckling.
Rapporten visar bland annat att:
- Var fjärde lärare svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
- 55 procent av lärarna i grundskolan (årskurs 7-9) svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
- 4 av 10 lärare svarar att krångel med digitala verktyg leder till störd studiero på hälften av lektionerna eller fler. Högst är siffran i grundskolan i årskurs 7-9 där 44 procent svarar detta.
- Nästan var tionde lärare svarar att de inte får någon it-support alls och majoriteten av de som får it-support svarar att de inte får it-support samma dag.
- Majoriteten av de kommunala huvudmännen ger inte skolorna it-support, it-pedagogiskt stöd eller resurser till kompetensutveckling i den utsträckning som behövs.
Syftet med rapporten har varit att undersöka hur användandet av digitala verktyg i skolväsendet påverkar lärares och skolledares arbetsmiljö.
Om undersökningarna
Undersökningen genomfördes i oktober 2019 av Novus på uppdrag av Lärarförbundet.
Svarsfrekvensen är 49 procent och 1046 lärare från förskoleklass till gymnasieskolan deltog. I januari och februari 2020 genomfördes också en undersökning med frågor om digitalisering till Lärarförbundets lokalavdelningar. 224 lokalavdelningar svarade, vilket innebär en svarsfrekvens på 77 procent.
Till rapporten