It-strul i skolan förstör undervisningen.

Arbetsmiljö Digitala verktyg som krånglar och it-strul tar för mycket tid av lärarnas arbetstid. Supporten är ofta undermålig och nästan var tionde lärare får ingen it-support alls. Det visar en undersökning från Lärarförbundet.

It-strul i skolan förstör undervisningen.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kräver bättre statlig styrning för att komma åt it-strulet.

Lärarförbundets rapport “Felsökning pågår” visar att det är mycket vanligt att it-strul, dålig användarvänlighet och bristande it-support stör både undervisningen och studieron i skolan.

– Digitaliseringen i skolan brister på sätt som inverkar starkt negativt på lärares och skolledares arbetsmiljö, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i ett uttalande.

Rapporten Felsökning i skolan.
Rapporten Felsökning i skolan.

Undersökningen visar att det brister både i supportverksamhet och kompetensutveckling.

Rapporten visar bland annat att:

  • Var fjärde lärare svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
  • 55 procent av lärarna i grundskolan (årskurs 7-9) svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
  •  4 av 10 lärare svarar att krångel med digitala verktyg leder till störd studiero på hälften av lektionerna eller fler. Högst är siffran i grundskolan i årskurs 7-9 där 44 procent svarar detta.
  • Nästan var tionde lärare svarar att de inte får någon it-support alls och majoriteten av de som får it-support svarar att de inte får it-support samma dag.
  • Majoriteten av de kommunala huvudmännen ger inte skolorna it-support, it-pedagogiskt stöd eller resurser till kompetensutveckling i den utsträckning som behövs.

Syftet med rapporten har varit att undersöka hur användandet av digitala verktyg i skolväsendet påverkar lärares och skolledares arbetsmiljö.

Om undersökningarna

Undersökningen genomfördes i oktober 2019 av Novus på uppdrag av Lärarförbundet.

Svarsfrekvensen är 49 procent och 1046 lärare från förskoleklass till gymnasieskolan deltog. I januari och februari 2020 genomfördes också en undersökning med frågor om digitalisering till Lärarförbundets lokalavdelningar. 224 lokalavdelningar svarade, vilket innebär en svarsfrekvens på 77 procent.

Till rapporten

 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.