Vad vore kvalitetsrörelsen utan Joseph Juran? Inte sällan har han kallats för en av grundarna bakom kvalitetsledning, och ihärdigt spred han sin kunskap världen över. Bland annat besökte Joseph Juran Sverige 31 gånger i sitt liv. Varför han reste i den mån han gjorde och hur han orkade är svårt att veta, men flera som mötte honom under hans livstid lämnades med intrycket av att kvalitet utgjorde mer än ett jobb, att det var ett kall.
Joseph M. Juran – En plikttrogen renässansman
Kvalitetspionjären
Pionjärer har byggt grunden för dagens kvalitetsarbete. Först ut i vår nya artikelserie är Joseph Juran, mannen som betonade vikten av ledningens engagemang för att uppnå förbättring och som förutspådde Japans framsteg - 20 år innan det inträffade.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Hans hjärta motiverar honom. Han försöker ta allt han lärt sig och lära ut det till nästa generation innan det är för sent. Han kommer inte direkt vinna något på deras framgång, annat än att veta att hans idéer kommer att leva vidare efter hans bortgång, sade entreprenören Steve Jobs om Joseph Juran i dokumentärfilmen ”An Immigrant’s gift” från 1990.
Allting började 1904 när Joseph Juran föddes i Rumänien. Han var åtta år gammal när hans familj lämnade hemlandet för att återförenas med fadern som några år tidigare hade utvandrat till Minnesota i USA. Livet i Rumänien hade kantats av grav fattigdom, men saker och ting var inte mycket bättre i industrialiserade Amerika där fadern hade svårt att få jobb. För att dra sitt strå till stacken började Joseph Juran arbeta tidigt, parallellt med att han glänste i matematikundervisningen. Han blev den första i sin familj att ta studentexamen och utmärkte sig också som schackspelare.
Första gången han kom i kontakt med kvalitetsvärlden var via Western Electric, där han blev inspektör och utförde kvalitetskontroller. Joseph Juran brukade matematik och logik i sitt arbete och systematiserade sina kvalitetskontroller, vilket gjorde honom till en framgångsrik medarbetare som snabbt klättrade till en chefspost. Men efter andra världskriget bytte han bana och inledde en karriär som konsult.
En av världens främsta kvalitetsexperter
Lennart Sandholm, grundare av Sandholm Associates och expert på verksamhetsutveckling, träffade Joseph Juran första gången på en europeisk kvalitetskonferens i Rotterdam 1965. Vid det laget var Joseph Juran 61 år gammal, och hans namn vägde tungt. Det var ett stort ögonblick för 33-årige Lennart Sandholm att få möta mannen bakom ”Juran’s Quality Control Handbook” som han hade inspirerats av. Vad han inte visste då var att det mötet skulle bli början på ett tätt samarbete och en 43 år lång vänskap.
– Han var redan då ansedd som världens främste kvalitetsexpert, så det var fantastiskt att få komma honom så nära. Han har betytt oerhört mycket för mig och min karriär, säger Lennart Sandholm.
Lennart Sandholm beskriver Joseph Jurans många bidrag till kvalitetsprofessionens kunskapsbas som avgörande och banbrytande. Han breddade kvalitetsbegreppet, inte minst när han introducerade stora Q. Dessutom betonade han vikten av att hålla koll på alla företagsfunktioner som påverkar produkters kvalitet, vilket i sin tur utvecklades till teorin om totalkvalitet. Man kan inte heller nämna Joseph Juran utan att nämna Paretoprincipen, alltså att 20 procent av orsakerna står för 80 procent av resultatet.
– Allt det där fastnade jag direkt för. Han var inne på att jobba med verkliga förbättringar och att systematiskt analysera de stora utmaningarna. Hans handbok är fortfarande aktuell idag, säger Lennart Sandholm.
På inbjudan från Lennart Sandholm föreläste Joseph Juran regelbundet i Sverige. År 1966 närvarade han på EOQC-konferensen i Stockholm, där han tog upp den japanska kvalitetsutvecklingen och hur landet på kort tid hade gått från krigsdrabbat och resursfattigt till en internationellt framgångsrik producent. Joseph Juran imponerades av förbättringsarbetet som hade genomförts samt hur mycket av W. Edwards Demings och hans lära som de hade tagit åt sig av. Där och då förutspådde Joseph Juran japanernas framtida framgång och sade att ”På det sättet japanerna arbetar nu kommer de att bli världsledande på kvalitet om 20 år, om vi i västvärlden inte gör något”. Och mycket riktigt dominerade japanska företag i bland annat bilindustrin på 1980-talet.
Ansenlig – Inte gammal
Joseph Juran blev 103 år gammal. Han reste världen över för att konsultera hundratals företag, framtill den dag han blev 85 år och bestämde sig för att arbeta från hemmaplan i USA. Trots sin höga ålder upplevde aldrig Lennart Sandholm sin vän som gammal. Alla seminarier i Stockholm genomförde han utan några som helst tecken på trötthet, och promenaden till hotellet efter en lång arbetsdag var alltid rask.
– Han gick väldigt snabbt. Det var knappt så man hann med, konstaterar Lennart Sandholm, som tillägger:
– Han ville inte bli kallad gammal.
Det blev tydligt år 1972 då Veckans Affärer intervjuade honom. Rubriken lydde ”Joseph M Juran – kvalitetens Grand Old Man”, vilket enligt Lennart Sandholm fick honom att rynka på näsan. Ordet ”old” hade han gärna klarat sig utan. Han var ju trots allt bara 68 då.
Plikttroget jobbade Joseph Juran ända in i graven. Det fanns alltid mer att göra. Lennart Sandholm minns att Joseph Juran hade för vana att be chefer nämna tre problem som deras verksamhet behövde ta itu med.
– Om de inte visste så blev han missnöjd eftersom det tydde på en oengagerad ledning.
Vad tror du att han skulle tycka om dagens kvalitetsarbete?
– Det finns ju de som inte tagit åt sig av hans filosofi. Men han ägnade sig åt förbättringsarbete, som numera är vedertaget. I den mån det tillämpas skulle han troligtvis tycka att det är bra, säger Lennart Sandholm om sin mentor, samarbetspartner och vän, Joseph Juran.