Att motivera andra

Ledarskap Vad motiverar en människa att göra sitt jobb? Att göra bra, att göra rätt, att ha kul, att kunna betala sina räkningar eller att slippa känna sig misslyckad? För att kunna motivera andra måste du ha koll på människors drivkrafter och vad som motiverar dem. Om detta talade Alexander Holmberg på KM Live.

Att motivera andra

– Kommunikation är så enkelt, men vi komplicerar det, säger Alexander Holmberg.

Han är utbildare i ledarskap, föreläsare och chefscoach och är inbjuden till KM Live för att tala om motiverande kommunikation.

Han är en entertainer, gestikulerar, spelar teater och lockar till skratt. Under framträdandet, som går i rasande tempo, hinner han med att flika in en mängd historier tagna ur hans eget liv, allt ifrån då han som 19-åring förnedrades på gymmet till berättelsen om då en för honom okänd liten flicka med autism tar hans hand och pratar med en främling för allra första gången. Motivation, och vad som driver oss är historiernas övergripande tema. Och hur funkar då vår motivation? Jo, hälften av oss motiveras av att undvika smärta i vår vardag och den andra hälften motiveras av att uppnå njutning, enligt Alexander Holmberg.

– Och ska man motivera en person, måste man alltså veta vilka drivkrafter denne person motiveras av, annars blir det en krock, säger han.

Ett enkelt sätt att ta reda på om en person motiveras av att undvika smärta eller att uppnå njutning, är att ställa en enkel fråga, till exempel ”Vart är du på väg med din träning?”.

– Då kanske svaret är ”jag vill inte dö i förtid” eller ”jag vill leva längre”, och där hittar du grunden till den personens motivation, säger Alexander Holmberg.

Något annat han nämner under KM Live är sin iakttagelse av vad svenska chefer allra mest behöver när det gäller kommunikation:

– Ett, att prata med varandra, och två, utmaningen att prata om vad saken handlar om.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.