nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kunden vet inte alltid bäst

Sida 2
FOTO: Fredrik Lundell
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Naturligtvis ska man inte sluta lyssna på kunderna helt och hållet, men kanske finns det en del att vinna på att skala bort ängsligheten och lyssna lite mer till sina egna idéer och visioner. Kundundersökningar i all ära, men de bästa idéerna och de mest spännande innovationerna kommer inte från testpaneler. Det beror helt enkelt på att kunder är insnöade i gamla sätt att tänka: frågar du kunderna vad de önskar, utgår de från vad som finns idag.

Vägra lyssna

Att våga vägra lyssna på kunder var även Apples grundares, innovatören Steve Jobs, melodi. Han ansåg att marknads- och kundundersökningar var meningslösa. Som vi alla vet lyckades han ändå ge folk exakt vad de ville ha i form av appledatorer, ipods, ipads och iphones.

På frågan om hur många undersökningar som gjordes inför releasen av den första ipaden, svarade Steve Jobs: ”Inga. Det är inte kundernas jobb att veta vad de vill ha.”

Att bry sig om sina kunder betyder nämligen inte inte att man hela tiden ska fråga dem vad de vill ha, enligt Steve Jobs, däremot är det intuition som är lösningen och denna kommer ur erfarenhet.

De flesta av oss har både erfarenhet och bra idéer. Men vi har alldeles för lätt att vifta bort våra egna idéer och förlita oss på de metoder som anses vara de bästa just nu, just idag. Det är synd för nya idéer behövs inte minst inom kvalitetsområdet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Småprat skapar förtroende

Expertens 7 råd om förändringsledning

Globalisering, digitalisering, ökad konkurrens. Dagens ledare har att manövrera i ett landskap som präglas av ständiga förändringar.
– Nu har det blivit ännu viktigare med ett personligt ledarskap som präglas av förtroende och tydlighet, säger Gunnar Ekman, ekonomie doktor och före detta polis som numera utbildar och föreläser om ledarskap och förändringsarbete.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.